Turisme

Incertesa al sector turístic davant les recomanacions de no fer vacances a Catalunya

El sector hoteler rep les primeres cancel·lacions

BarcelonaSegon estiu consecutiu en què el sector turístic veu desinflades les promeses de recuperació. Els governs de tres dels quatre països que més font de turisme suposen per a Catalunya han desaconsellat en els últims dies venir a passar-hi les vacances. El Regne Unit ho manté des de fa mesos, dilluns va llançar l'alerta Alemanya i aquest dijous s'hi ha afegit França, i entre les tres suposen per al Principat el 47% del turisme estranger. Si s'hi suma Bèlgica, que també recomana no venir si no es té la pauta sencera de vacunació, la taxa puja fins a la meitat.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'impacte d'aquestes decisions és evident. Aquest dijous mateix, el president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, ha assegurat que el sector turístic català ha perdut 35.000 milions d'euros entre l'any passat i aquest per la pandèmia, una xifra que no valora els moviments que puguin generar aquests canvis de criteri dels governs del voltant.

Cargando
No hay anuncios

Perquè, tot i que el Gremi d'Hotels de Barcelona veu "poc probable" que els turistes francesos anul·lin les reserves de les seves vacances a Catalunya, el sector hoteler de la Costa Brava ja ha començat a notar les primeres cancel·lacions després de l'avís de França. A banda, cada cop més operadors turístics estan retornant cap a Bèlgica grups de joves allotjats a aquesta àrea de Girona i al Maresme per l'increment de casos de covid-19, l'últim, el touroperador Jongerentravel.

Cargando
No hay anuncios

"Mentiria si dic que no estem preocupats, sobretot després de tenir un bon juny i d'estar convençuts que aquest estiu seria molt millor que l'anterior", reconeix Judit Lloberol, la gerent del grup Costa Brava Hotel. Els francesos representen entre un 40% i 50% del turisme estranger que passa les vacances al litoral gironí i que ajuda especialment a allargar la temporada al setembre i l'octubre. Aquesta portaveu assegura, però, que cal esperar a veure quina serà la reacció del turisme per decidir què preveure per a la resta de la temporada.

Els restauradors de Barcelona, en canvi, la donen per perduda. "La reactivació de la mobilitat no passarà, en el millor dels casos, fins a la Setmana Santa del 2022", afirma Roger Pallarols, director del Gremi de Restauració de la capital catalana. El seu principal temor és "l'estiu en blanc" que provocarà la manca de turisme combinada amb el buit de residents de la ciutat que marxin de vacances.

Cargando
No hay anuncios

"L'any passat ja vam viure com els anuncis fets per les administracions frustraven les expectatives d'un estiu amb unes mínimes bones condicions, i estem repetint el mateix error", lamenta aquest portaveu. "Estem creant un missatge gens asserenat i racional, perquè per molt que hagi increment de contagis, és evident que estem en una situació molt més favorable", critica. A més, afegeix, cal tenir en compte que hi ha mercats competidors que surten guanyant amb el fet que el turisme eviti Barcelona.

"França sempre ha sigut molt proteccionista i utilitza qualsevol excusa perquè els seus ciutadans facin vacances al país, ja que veuen Catalunya com un gran competidor", coincideix el president de l'Associació de Càmpings de Girona, Miquel Gotanegra, que també s'ha mostrat preocupat davant les crides dels diferents governs. Tot i així, assegura que és optimista que la corba baixi ràpid i se salvi tot l'agost.

Cargando
No hay anuncios

El president de l'associació d'agències de viatge Acave, Martí Sarrate, també confia que els jugui a favor la nova dinàmica de reservar les vacances a última hora, que potser fa que molta gent no descarti venir a Catalunya, sinó que s'esperi a més endavant per muntar-ho. Amb tot, coincideix que s'hauria de transmetre més confiança sanitària a nivell de país per evitar situacions com aquesta. En aquesta línia, Pimec Turisme ha manifestat que s'haurien d'establir mesures de seguretat i prevenció en lloc d'enviar missatges negatius.