La fi de l’impost al sol dispara el negoci de SolarProfit
SolarProfit s’ha situat en el rànquing de les 5.000 empreses que més creixen a Europa
El decret 15/2018, que regulava l’autoconsum i que va suprimir el denominat impost al sol,ha impulsat el negoci dels instal·ladors d’energia fotovoltaica. A Catalunya, la companyia SolarProfit, amb seu a Llinars del Vallès, n’ha tret profit. La companyia ja duia una trajectòria ascendent, però la nova regulació ha multiplicat el seu creixement, sobretot en el negoci dels particulars.
El creixement és exponencial. SolarProfit, que s’encarrega de fer l’enginyeria i les instal·lacions de les plaques solars, va facturar 2,5 milions el 2016, que van pujar a 5,4 milions el 2017 i van arribar a quasi 7,5 milions el 2018. A nivell de resultats també ha crescut. De poc més de 87.000 euros de guanys el 2016 ha passat a 241.000 el 2017 i a quasi 300.000 el 2018. La previsió és un creixement exponencial en un parell d’anys perquè “a Espanya està tot per fer en aquest negoci”, explica Roger Fernández, director general de la companyia.
De fet, SolarProfit s’ha situat en el rànquing de les 5.000 empreses que més creixen a Europa. A més, han sabut guanyar una bona quota de mercat. De les 425 instal·lacions solars registrades a Catalunya l’any 2018, en van fer 357, és a dir, un 84%. La quota a Espanya podria estar al voltant del 20% de les instal·lacions, segons Òscar Gómez, conseller delegat de la companyia. El primer semestre d’aquest any la companyia ja ha fet 320 instal·lacions.
Però el negoci està canviant. Fins ara la meitat de les seves instal·lacions eren en empreses, mentre que l’altra meitat eren en cases particulars. Però, amb el nou decret, la demanda d’aquesta última branca de negoci s’ha disparat i l’any que ve esperen arribar a un 75% d’instal·lacions domèstiques i un 25% en empreses, segons Fernández. Aclarir la legislació ha anat bé, explica Òscar Gómez, malgrat que de fet, als particulars no els afectava l’impost al sol.
Però l’efecte del decret ha sigut immediat i ha disparat el creixement, també en creació d’ocupació. SolarProfit tenia una plantilla de mig centenar de persones fa dos anys; al tancar el 2018 ja arribava a 80 i ara ja frega els 150 empleats. També va canviar de local i va passar de dues naus petites, d’uns 300 metres quadrats cadascuna, a una de 1.200 metres quadrats, i encara conserva una de les anteriors, però l’espai ja està gairebé tot ocupat.
Malgrat que els socis esperen disparar el creixement en les instal·lacions a particulars, no obliden el negoci d’empresa. Entre els seus clients hi ha grans companyies, com Lidl, Almirall, Esteve, Novartis o Nissan, entre altres. I han fet una instal·lació de 1.306 quilowatts de potència per a Audens Food a Roales del Pan (Zamora), amb 10.800 panells, la més gran feta mai fins ara a Espanya en autoconsum. En cartera en tenen una de 6.000 quilowatts a Madrid que serà la més gran a Espanya.
Creixement orgànic
SolarProfit centra el seu creixement a Espanya i de moment no pensa en créixer fora, al marge de Portugal, on ja ha fet algun projecte i es planteja la possibilitat de tenir un equip propi. Tampoc pensa de moment en adquisicions per accelerar l’expansió i la idea es centrar-se en el creixement orgànic, confessa Roger Fernández.
“El potencial de creixement és molt alt”, diu aquest soci, ja que les instal·lacions renovables, malgrat que entre el 2003 i el 2018 han triplicat el seu pes en el sistema energètic industrial, només són el 4,9%. Per tant, el creixement de l’autoconsum, tant industrial com domèstic, es dispararà.