Les Illes volen seduir el turisme estatal mentre esperen el britànic
Aquesta setmana han obert a Mallorca 63 hotels i l’agroturisme destaca amb un nivell alt de reserves
PalmaEl semàfor del turisme de les Balears segueix parpellejant sense saber a quin color aturar-se. El fre britànic de la setmana passada va suposar una passa enrere per als sectors enfocats al turisme anglosaxó. Però aquesta setmana, l’ambaixador del Regne Unit, Hugh Elliot, va posar sobre la taula l’opció de valorar les Illes per separat de la Península en la pròxima revisió del govern britànic. I mentre el govern illenc mostra optimisme dient que atreu el 60% del mercat turístic alemany, els hotelers i empresaris miren cap al turisme estatal.
La polarització del turisme illenc és evident. Històricament, hi ha hagut dues zones d’influència majoritàries: la britànica i l’alemanya. La diferència d’ocupació avui dia és notable. Els hotels de les zones d’influència alemanya com la platja de Palma, Paguera, Andratx, Capdepera, Santanyí o Cala d’Or tenen una ocupació que arriba gairebé al 60%, segons les dades de la Federació Empresarial d’Hostaleria de Mallorca (FEHM). A més, durant l’última setmana s’han obert fins a 37 hotels en aquestes zones. En contraposició, els de les zones d’influència britànica, Magaluf, Palmanova, Sóller, Pollença o Alcúdia, tenen une taxes mitjanes d’ocupació que no superen el 40% en gairebé tots els casos, i només s’hi han obert 5 hotels aquesta setmana passada. Així i tot, destaca Sóller, amb el 97,07% dels hotels oberts. Cal tenir en compte, però, que és una zona molt freqüentada per turistes de països nòrdics, sobretot de Suècia, i també francesos.
Tenint en compte la totalitat de les dades, aquesta setmana hi ha hagut 63 obertures d’hotels a Mallorca. Aquests índexs fan incrementar un 10% el nombre de places d’allotjaments operatius. Així, avui dia hi ha un 51% de l’oferta hotelera oberta. Però malgrat la tendència ascendent, des de FEHM recorden que estar oberts no és el mateix que tenir bona ocupació. S’està molt lluny del juny del 2019, quan van arribar 5.576.259 de turistes.
Turisme estatal
Ara el que està en boca d’hotelers i empresaris és el turisme estatal. L’any passat, amb una situació de pandèmia molt més rígida que ara, van ser els clients més abundants. Avui, veient la situació i la impossibilitat que arribin els estrangers, se segueix intentant seduir aquests vells coneguts. Amb tot, segons l’empresa de gestió de dades turístiques, Juniper Innovating Travel Technology, la demanda nacional cap a les Illes Balears només suposa un 7% del total.
L’agost del 2020, les Illes Balears van rebre la suma de 430.730 persones provinents de la resta de l’Estat. Les regions amb l’emissió més importants van ser Catalunya, amb 133.893 persones, Madrid amb 88.909 i el País Valencià amb 61.792. Són dades sorprenents, ja que, comparant-les amb l’any prepandèmic, l’agost del 2019 van arribar 466.496 viatgers d’arreu de l’estat espanyol, només un 7,67% més que el 2020.
Pel que fa al lloguer vacacional, les dades mostren un nivell d’ocupació molt elevat. A l’agost, segons ha informat el portal de reserves Rentalia, hi ha un 90% dels habitatges llogats a Mallorca i un 87,9% a Menorca. A l’illa major, els tres destins amb més ocupació són Llucmajor (97,7%), Artà (96,9%) i Campos (93,3%). Els municipis amb una demanda més gran a Menorca són Alaior (96,1%) i Es Mercadal (93,1%). Són localitats que es toquen i que ocupen la part central de l’illa.
Lloguer turístic
L’aparició del lloguer turístic amb la força que ha demostrat, amb portals com Airbnb, fa que la polarització hagi començat un procés de dilució dins el territori mallorquí. I no només en relació a la nacionalitat i les zones de l’illa, sinó també amb la classe diferent de turisme i, alhora, en el tipus d’allotjament. “La fidelització del client desapareix”, explica el geògraf Ivan Murray, fent referència al fet que l’activitat turística de repetició de destí està quedant obsoleta.
Segons Murray, els primers llocs que patiran aquest canvi seran on s’ha practicat majoritàriament el turisme internacional, com és el cas de les Balears. A més, dins aquest nou model, l’expert destaca que s’han acabat aquelles vacances llargues de 15 dies. Ara, amb l’oportunitat de viatjar diverses vegades a l’any, amb una oferta tan variada i en un món tan globalitzat, el client amb poder adquisitiu ja no es conforma amb una destinació, sinó que diversifica.
Normalment establert cap a l’interior de l’illa, l’agroturisme acostuma a ser l’últim a omplir-se en una temporada normal. Contra tot pronòstic, aquest any és l’únic sector que té tota la seva planta oberta i amb un nivell de reserves alt. Dins el context sanitari, és vist com una bona opció per gaudir de les vacances dins un espai més tranquil i controlat.
Els catalans a Menorca
No és un secret la predilecció del turisme català per Menorca. A l’últim any de turisme sense covid-19, van viatjar a l’illa més de 415.000 catalans durant tot l’any. El pic és a l’agost, quan hi van viatjar 69.843 persones. L’any passat, amb la situació sanitària delicada, l’illa va seguir tenint un atractiu molt gran, i també a l’agost va rebre 47.929 viatgers, una xifra que s’acosta a mesos com el juny del 2019 o supera el setembre del mateix any. El turista català també té uns llocs predilectes a l’illa: les zones costaneres de Fornells, Binibeca o Binisafuller. A més, hi predomina molt la demanda d’allotjament de quatre estrelles, encara que cada cop és més popular el lloguer d’apartaments vacacionals.