Ikea 'descobreix' el Sena per fer lliuraments a domicili a París
Les multinacionals busquen noves formes de repartiment més ecològiques a França
ParísParís és una de les ciutats europees amb més embussos de trànsit i es troba entre els primers llocs del rànquing de les que tenen l'aire més contaminat. Les multinacionals que fan repartiments de paquets a casa dels clients, com Ikea, Amazon i Decathlon –per posar-ne només alguns exemples–, es troben amb grans problemes per poder fer els lliuraments: carrers estrets on és impossible aparcar en segona fila, hores punta en què es tarden hores per fer pocs quilòmetres i, sobretot, el pla per prohibir la circulació a París i a la seva àrea metropolitana als vehicles més contaminats. El 2025 ja no podran circular cotxes dièsel fabricats abans del 2011 o de gasolina d'abans del 2006.
La majoria d'empreses s'estan adaptant a la nova legislació i a la necessitat urgent de reduir les emissions de gasos contaminants amb repartiments en vehicles elèctrics, però Ikea ha trobat una fórmula diferent: a finals de desembre va començar a repartir a París amb vaixell pel Sena, el riu que travessa la ciutat. Els vaixells carregats amb els paquets que han d'arribar a casa dels clients surten de Gennevilliers, un municipi situat a la perifèria nord de la capital francesa, per on també passa el Sena. A Gennevilliers la multinacional sueca hi té un dels seus magatzems logístics. Des d'allà surten els vaixells carregats amb contenidors que transporten la mercaderia fins al port de Bercy, al centre de París, on petits camions elèctrics fan l'últim quilòmetre per lliurar els paquets.
El recorregut en vaixell dura quatre hores, més que del que tardaria un camió, però el transport fluvial és menys contaminant i permet estalviar-se els embussos. "L'objectiu és reduir l'empremta ecològica. Ens estalviarem posar a la carretera 12.000 vehicles cada any. Són 300.000 quilòmetres menys anuals", expliquen des d'Ikea. Segons la directora d'estratègia i de desenvolupament de l'activitat d'Ikea França, Emma Recco, els lliuraments en vaixell són "una primícia mundial".
Repartiment ecològic
La responsable de la companyia destaca que amb aquest canvi de model, Ikea pot fer front a un augment de la demanda de lliuraments a domicili "reduint l'impacte ambiental de les operacions". Amb el repartiment fluvial, la companyia sueca lliura 455 comandes al dia de mitjana. Per a alguns districtes del nord-oest de la capital, més propers a Gennevilliers, manté el repartiment tradicional. L'objectiu d'Ikea França és que el 2025 el 100% dels lliuraments tinguin zero emissions de gasos contaminants.
L'Ajuntament de París ha aplaudit la iniciativa i està impulsant una campanya perquè altres empreses segueixin l'exemple. Per ara, l'ús del riu per fer repartiments és testimonial i es limita a Ikea i algunes empreses més, com la cadena de supermercats Franprix, que des del 2012 aprovisiona els seus 300 supermercats a París per via fluvial. La generalització de l'ús del riu per part de les empreses permetria descongestionar el trànsit de la ciutat, contaminar menys i treure més profit del potencial que té el Sena per a les mercaderies.
Necessitat de desenvolupar el transport fluvial
"París s'ha construït gràcies i al voltant del Sena. Al cor de la ciutat, el riu ens permet posar en marxa un transport baix en emissions i poc sorollós, que substitueix desenes de camions", subratlla l'adjunt a l'alcaldessa de París encarregat del Sena, Pierre Rabadan. En aquest sentit, Rabadan destaca que "desenvolupar el transport fluvial no és una opció, sinó una necessitat per a la ciutat".
Actualment la majoria dels vaixells que naveguen pel Sena són turístics –com els històrics Bateau-Mouche o els Batobus– però el consistori té plans més ambiciosos per al riu. A curt termini té previst impulsar de cara als Jocs Olímpics del 2024 embarcacions que funcionaran com a transport públic, sobretot per fer el trajecte des dels afores de París fins al centre.
Experiment en bici
Ikea també ha posat en marxa una prova pilot als Països Baixos per fer repartiment a domicili de paquets petits amb bicicletes-cargo elèctriques i solars que disposen d'una autonomia de 100 quilòmetres i capacitat per a 150 kg de paquets. Davant l'èxit de la prova, aviat estendrà la mesura a altres països. De fet, ja fa anys que a París les multinacionals i les empreses franceses busquen fórmules per lliurar els seus productes sense contaminar i s'han generalitzat els repartiments amb bicicletes-cargo i camions elèctrics. Amazon, per exemple, fa dos de cada tres lliuraments a la ciutat amb vehicles que no contaminen: bicicletes, camions elèctrics i fins i tot repartidors a peu. Com Ikea, Amazon també s'ha fixat com a objectiu que el seu servei de lliurament a domicili estigui lliure de gasos contaminants el 2040 a França.