Iberpotash inaugura la rampa de Cabanasses després de més de vuit anys d'obres
La infraestructura forma part de la segona fase del pla d'inversió Phoenix que impulsa l'empresa
Han passat vuit anys des que l'empresa ICL Iberia –coneguda com a Iberpotash– va començar les obres per tenir enllestida la rampa de la mina de sal de Cabanasses, a Súria. El dia "històric", com l'ha batejat la companyia israeliana, ha arribat finalment aquest divendres, quan empresa, sindicats i Generalitat, en total unes dues-centes persones, han inaugurat de forma oficial la cinta transportadora que ha de consolidar l'increment de producció minera en aquesta localitat del Bages. L'objectiu, segons els càlculs de l'empresa, és passar de les 500.000 tones anuals a un milió.
És una de les obres més grans que s'ha fet a l'Estat. La cinta connecta la superfície de la mina amb l'interior i té una longitud de cinc quilòmetres, com la del Túnel del Cadí, a més d'una profunditat de 900 metres. En total, l'empresa hi ha invertit més de 100 milions d'euros i forma part de la segona fase del pla d'inversió Phoenix que està impulsant. "És una obra molt necessària perquè permet millorar la producció i les condicions de ventilació", explica el membre del comitè de treballadors, Javi Sáez.
Entrebancs geològics i legals
La construcció de la cinta va començar el 2012 i, en un inici, havia d'acabar el 2014. Des d'aleshores, un seguit d'esculls geològics, pel tipus de subsol, i de periples judicials, que han arribat a portar al banc dels acusats (i a ser absolts el 2019) l'exalcalde de Súria i quatre regidors per prevaricació, han endarrerit la seva finalització. Ara la preocupació dels treballadors és poder assolir les quantitats de sal que l'empresa s'ha marcat i que amb el tancament de la mina de Sallent el 2020 només han de sortir del poble surienc. "Volen més sal amb una sola mina. Hem de ser conscients que caldrà accelerar-ne la producció i veurem si estem preparats o no", reflexiona Sáez, que recorda l'ERO de 110 persones que es va posar fa poc damunt la taula i que finalment no va tirar endavant. El president d'ICL Iberia, Carles Aleman, ha assegurat que l'obra permetrà garantir el futur de la mineria al Bages i mantenir els 1.200 llocs de treball que genera de manera directa.
Tot i la finalització de la cinta, des de CCOO recorden que hi ha altres elements clau per assolir una "mineria sostenible" que asseguri els llocs de treball: la millora del col·lector de salmorra, que ha de permetre abocar al mar els residus no utilitzats i evitar que s'acumulin a l'exterior de Súria, en forma de runam, com el del Cogulló de Sallent, que finalment la justícia va obligar a aturar. Això preocupa també als ecologistes, que alerten que el compromís és reduir-lo, per bé que l'empresa ha obtingut tres ampliacions en un any i mig. L'altre element pendent és la canalització del subministrament d'aigua residual per a les plantes de tractament, que ha de permetre dissoldre els residus al col·lector. Des de l'empresa, insisteixen en futures inversions que permetran "extreure potassa i sal sense llançar més sal als runams".