IAG copia Norwegian i oferirà vols de llarg radi des del Prat
El grup operarà noves rutes 'low cost' als Estats Units, l'Amèrica del Sud i l'Àsia
Barcelona“No operarem rutes de llarg radi des del Prat perquè no és sostenible per a nosaltres; per a Iberia, el model més eficient és concentrar tots els vols de llarg radi al hub [aeri] de Madrid”. Aquestes eren les paraules del conseller delegat del grup IAG, Willie Walsh, quan se li preguntava fa dos anys sobre la possibilitat d’operar vols intercontinentals des de Barcelona just quan Iberia acabava de confirmar que no tornaria a operar aquest tipus de rutes des del Prat. Ara, però, tres mesos després que l’escandinava Norwegian Airlines presentés la seva aposta per operar rutes de llarg radi des de Barcelona, el primer directiu del grup s’ha repensat la seva resposta. IAG (propietari de Vueling, Iberia i British Airways) va anunciar ahir que començarà a operar vols intercontinentals de baix cost des de la capital catalana a partir del juny.
Amb aquesta aposta, la companyia contraprogramarà alguns dels vols que Norwegian va anunciar l’estiu passat des de la capital catalana, com ara les connexions directes a la costa oest dels Estats Units i a les principals capitals llatinoamericanes. Concretament, IAG està estudiant obrir rutes a Los Angeles i San Francisco als Estats Units, Buenos Aires i Santiago de Xile a l’Amèrica del Sud, l’Havana al Carib i Tòquio a l’Àsia. El hòlding d’aerolínies afirma que vol aprofitar la xarxa de connexions europees de Vueling per alimentar aquestes rutes i assegura que “hi ha demanda” per a una operació d’aquest volum. Tot i així, descarta de manera rotunda que sigui Vueling l’encarregada d’operar aquestes noves destinacions. Així doncs, l’aerolínia catalana continuaria enfocada en els vols de curt i mitjà radi europeus.
En aquesta fase del pla –sense els vols anunciats oficialment– el grup es planteja dues opcions: crear una nova marca que funcioni com a empresa independent o utilitzar els recursos existents de les companyies d’IAG per donar sortida a les rutes. “Barcelona s’ha convertit en un hub internacional important”, afirmava la companyia en un comunicat. Encara que l’anunci s’ha rebut amb sorpresa, fonts del sector asseguren que aquest era un pas lògic per al grup, després que l’aposta de l’aerolínia escandinava amenacés la preponderància de Vueling al Prat.
Segons va avançar Willie Walsh, en una entrevista a La Vanguardia, tota aquesta operativa es cobrirà amb tan sols dos avions A330 i implicarà la contractació directa de 250 persones. En comparació, Norwegian operarà la seva base de llarg radi al Prat amb un total de nou naus i una plantilla de 755 treballadors. Fins ara l’estratègia del grup IAG limitava Barcelona als vols europeus de Vueling i concentrava tota l’oferta de rutes intercontinentals a Barajas. L’últim vol de llarg radi d’IAG des de Barcelona va enlairar-se de l’aeroport del Prat rumb a São Paulo el 2012 (poc mesos després de la desaparició de Spanair, amb qui competien per aquesta ruta). Des d’aleshores, el grup va cancel·lar les dues rutes setmanals que operava amb Iberia, que va abandonar la capital catalana, amb l’excepció del pont aeri.
Segons Ricard Font, secretari de Mobilitat del Govern, fa sis mesos IAG es va acostar al Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries que hi ha a Barcelona per comunicar-los les seves intencions, i el comitè ja s’ha reunit amb l’aerolínia per valorar les possibilitats. Les autoritats catalanes han rebut el pla amb optimisme i el reivindiquen com una confirmació del potencial del Prat com a 'hub' internacional. “Les aerolínies valoren la competitivitat catalana, no només pel turisme, també per l’empenta de les exportacions i la classe business”, diu Font.
Connexió directa a Tòquio
Entre les destinacions que promet IAG, n’hi ha una que destaca per sobre de la resta. El grup estudia volar a Tòquio l’estiu vinent. Aquest vol no ha existit mai com a connexió directa, sinó que s’ha alimentat amb escales a altres 'hubs' internacionals. De fet, fins fa poc aquesta ruta feia 18 anys que no existia tampoc a Barajas.
L’octubre passat Iberia va anunciar que tornava a volar des de Madrid a la capital japonesa després de gairebé dues dècades sense tenir aquest vol. No obstant, IAG assegura que no és un problema oferir les mateixes destinacions des de totes dues ciutats i insisteix que aprofitarà Barcelona sense competir directament amb Madrid, on vol continuar creixent cap a l’Amèrica del Sud.