El 'hub' d'electromobilitat i Silence seran els nous inquilins de les plantes de Nissan
El projecte que lidera QEV donarà feina a la totalitat de la plantilla que està a l'atur el 2024
BarcelonaSi les negociacions no s'espatllen, finalment seran el hub d'electromobilitat, liderat per l’empresa catalana QEV, i el fabricant de motos elèctriques Silence els que ocuparan les tres plantes que Nissan tancarà aquest divendres a Catalunya. La taula de reindustrialització que ha de decidir quins seran els nous inquilins i que està formada pel govern espanyol, el català, l'automobilística japonesa i els sindicats s'ha reunit aquest dimecres per avançar en les negociacions.
A l'espera que presenti el seu projecte definitiu, i segons fonts pròximes a les negociacions, el hub ocuparia dues de les tres línies de producció que hi ha a la planta de la Zona Franca i, segons dades provisionals, faria un total de 130.000 vehicles a l'any entre motos, camions, utilitaris o SUVs. Aquesta fàbrica està preparada per fer una producció de fins a 200.000 vehicles anuals, tot i que actualment se'n produïen uns 15.000. L'objectiu seria que el hub es posés en funcionament entre finals del 2022 i principis del 2023 i que aconseguís donar feina a la totalitat de la plantilla de Nissan que ha anat a l'atur, prop de 1.500 treballadors, l'any 2024. Pel que fa a la nova proposta que ha presentat el grup belga especialitzat en components de l'automoció, Punch, que també volia anar a la Zona Franca, es manté sobre la taula per si les negociacions amb el hub no arriben a bon port, tal com ja va passar amb el fabricant de cotxes elèctrics xinès Great Wall Motor.
On sí que poden haver-hi canvis és en la ubicació de Silence. Inicialment, estava previst que ocupés la planta d'estampació que hi ha a Montcada, però en la reunió d'aquest dimecres s'ha posat sobre la taula que vagi també a la Zona Franca i la de Montcada l'ocupi també el hub, que, alhora, serà el nou inquilí de la fàbrica de Sant Andreu de la Barca.
Trasllat de Silence a la Zona Franca
Malgrat això, en un comunicat emès per la taula de negociació després de la reunió s'ha deixat clar que les negociacions amb Silence i el hub per a la planta de Sant Andreu estan "molt avançades a l'espera de concertar els últims detalls de l'acord global" de totes les instal·lacions. "S'avança positivament en el treball perquè els projectes resultants cobreixin les necessitats de la plantilles", ha assegurat el secretari general d'Indústria, Raül Blanco, que és qui porta la batuta de les negociacions.
El que queda descartat és que a les plantes de l'automobilística japonesa s'hi instal·lin empreses del sector logístic, tot i que segons fonts pròximes a la taula continuen apareixent noves propostes. De fet, és una opció que han rebutjat des del primer moment els sindicats perquè les condicions laborals dels projectes industrials són més favorables.
La pròxima reunió de la taula de reindustrialització serà el 21 de gener.