El 'hub' d'electromobilitat es confirma com el principal candidat a ocupar la planta de Nissan a la Zona Franca
L'administració descarta l'empresa militar Tess Defence i els sindicats ho critiquen
BarcelonaLa taula de reindustrialització de Nissan, que ha de decidir quines empreses ocuparan les tres plantes que Nissan deixarà buides aquest desembre a Catalunya, ja ha començat a dibuixar el nou full de ruta en una reunió celebrada aquest divendres després que la xinesa Great Wall Motor descartés seguir negociant per instal·lar-se a la planta de la Zona Franca.
Les negociacions s'obriran amb el hub d'electromobilitat, liderat per l'empresa catalana QEV, que ocuparia gran part de la fàbrica. Qui serà l'inquilí de l'altra part, d'uns 100.000 metres quadrats, encara no està clar. Una opció seria la belga Punch, especialitzada en components de l'automoció i que s'havia quedat en llista d'espera. La companyia ha revisat el seu projecte per adaptar-lo a l'espai, ja que inicialment volia fabricar-hi 46.100 vehicles d'hidrogen, elèctrics i de dièsel el 2025. Les altres opcions són la companyia d'emmagatzematge industrial Mecalux o alguna de les logístiques que han presentat candidatura, com l'australiana Goodman o el tàndem format per Merlin Properties i el Port de Barcelona. El comitè de Nissan, però, ha insistit després de la reunió que s'han de buscar projectes industrials i no logístics per garantir una estabilitat laboral més gran, i han avisat que "no descarten mobilitzar-se" si no s'opta per aquesta opció. "Que ningú pensi que perquè els treballadors ja no són al seu centre de treball ens han desmobilitzat. Els empleats volen la seva feina i la defensaran fins al final", ha dit el secretari general de CCOO a Nissan, Miguel Ángel Boiza, a la sortida de la reunió de la taula.
El que queda definitivament descartada és l'opció de l'empresa militar Tess Defence, cosa que ha provocat el malestar del comitè d'empresa de Nissan i del sindicat Comissions Obreres. "L'administració ha retirat el projecte abans de poder analitzar-ne les possibilitats", lamenta el comitè, que assegura que la decisió respon més a una qüestió política que no pas industrial. La Generalitat va deixar clar des d'un principi que no volia aquesta alternativa, mentre que el ministeri d'Indústria assegurava a l'ARA aquest divendres que "considerava totes les opcions", inclosa la de Tess Defence.
A la planta de Montcada i Reixach no hi ha canvis i hi anirà previsiblement l'empresa de motos elèctriques Silence. A la de Sant Andreu de la Barca hi aniria una part del hub de QEV.
Sense acord fins al febrer
La taula, formada pel govern central, el català, els sindicats i Nissan, es tornarà a reunir el 29 de desembre per avançar les negociacions. La decisió final sobre el futur de les tres plantes s'allargarà fins passades les vacances de Nadal, i segons fonts sindicals és probable que no hi hagi acord fins al febrer. El calendari, però, pressiona, perquè els gairebé 1.500 treballadors que no es poden acollir a cap pla ja estan recollint les cartes d'acomiadament de l'automobilística japonesa, que aquesta setmana ja ha parat la producció de la Zona Franca, l'última planta que encara funcionava.
Abans de la reunió, el secretari general d'Indústria del govern central, Raúl Blanco, ha volgut enviar-los un missatge de tranquil·litat i ha assegurat que l'alternativa que està sobre la taula generarà "prou" ocupació i que "sigui quina sigui la solució, la plantilla està coberta". En la mateixa línia també s'ha pronunciat el conseller d'Empresa, Roger Torrent.