H&M guanya 135 milions el primer trimestre, un 44% menys

Els inversors castiguen la cadena de moda, que cau un 6% a la borsa

Les marques de moda ‘low cost’ inunden el passeig de Gràcia
Natàlia Vila
27/03/2018
3 min

BarcelonaUna competència ferotge, les noves tecnologies i el mal temps. Aquests són els tres maldecaps de la cadena de moda sueca Hennes and Mauritz, H&M, que ha començat el 2018 amb el peu esquerre. La companyia va tenir un benefici net de 1.372 milions de corones sueques (uns 134 milions d'euros) durant el seu primer trimestre fiscal, que va de l'1 de desembre fins a finals de febrer. Aquesta xifra representa un 44% menys del que va guanyar el mateix període de fa un any, quan va aconseguir 2.457 milions de corones, o el que és el mateix, més de 241 milions d'euros.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El resultat operatiu encara es va reduir més, un 61%, i el marge va caure més de dos punts. L'empresa, la principal competidora d'Inditex -el grup de Zara- va facturar en aquests tres mesos més de 4.500 milions d'euros a tot el món, però això són gairebé dos punts percentuals més que en l'exercici anterior.

"El 2018 és un any de transició per a H&M", va al·legar ahir el conseller delegat del grup, Karl-Johan Persson. Els resultats es deuen, segons la companyia, a la caiguda dels preus pels descomptes, una evolució "dèbil" de les vendes -fruit de la forta competència que fa mesos que H&M està notant- i als desequilibris en l'estoc de H&M. A més, també hi ha influït el temps, que ha sigut inusualment fred, segons assenyala la companyia en el seu balanç.

Tot plegat ha fet que els inversors hagin fugit en massa de la companyia. Ja a l'inici de la sessió, les accions de la companyia perdien un 3,5% del seu valor. Al migdia, la pressió ha augmentat i la companyia ha arribat a caure més d'un 6%. Aquesta nova patacada a la borsa agreuja una crisi que ve de lluny. Des que va començar l'any, H&M ha perdut gairebé una quarta part del seu valor i en els últims 12 mesos la caiguda arriba al 50%. De fet, des dels seus màxims, el 2015, ha passat de cotitzar a 350 euros fins als 119 euros per acció actuals.

Què passa a H&M? La companyia admet que està en ple procés de canvi per adaptar-se a la "ràpida transformació del sector del 'retail' de moda contínua". Els seus plans passen per agilitzar i flexibilitzar els seus processos i reduir els descomptes de preus i créixer en vendes a través d'internet, a més de fer compatible el model 'online' amb les botigues físiques.

La direcció assegura que moltes d'aquestes mesures "estan tenint bons resultats", però encara no s'han aplicat a gran escala i per això no tenen un impacte més clar sobre els resultats, tal com ha quedat reflectit en aquest darrer trimestre.

La cadena salva les vendes a Espanya

Tot i això, la rival de Zara ha salvat els mobles a Espanya. H&M va augmentar un 5% les seves vendes al país entre desembre i febrer, on va facturar fins a 194 milions d'euros. La firma té 175 botigues obertes a Espanya, les mateixes que fa un any, i l'Estat se situa com el seu vuitè mercat mundial.

Els comptes de la cadena de roba també constaten que la firma va tenir un ingrés positiu de 39,1 milions d'euros com a conseqüència de la reforma fiscal als Estats Units.

Tot i que la transformació del sector sembla haver enganxat H&M a contrapeu, la cadena continua amb els seus plans d'expansió. Actualment la firma té 4.743 botigues obertes, quatre més que fa un any. La cadena sueca, que aquest mes va obrir el seu servei de venda per internet a l'Índia, preveu fer el mateix en el segon semestre a l'Aràbia Saudita i els Emirats Àrabs Units, i també té previst inaugurar els seus primers establiments físics a l'Uruguai i Ucraïna.

"Com ja havíem comunicat, l'inici de l'any ha sigut dur: 2018 serà un any de reorganització per al grup, ja que accelerarem els canvis per poder afrontar les possibilitats que la digitalització crea", ha resumit el director executiu de la firma, Karl-Johan Persson.

stats