Guerra de preus a les mútues
La fam de clients provoca estratègies agressives que tenen en alerta els metges i les asseguradores
MadridLes assegurances de salut han anat a contracorrent durant la crisi. Mentre les altres pòlisses, com les d’automòbil, queien de manera molt destacada, el nombre de contractes de salut va resistir els embats de la recessió i es va mantenir pla en els anys de penúries econòmiques. Però ara que la recuperació de l’economia comença a materialitzar-se, les empreses asseguradores volen guanyar més i estan immerses en una cursa per captar clients que al sector ja es considera de manera gairebé unànime com una guerra de preus.
Això és una bona notícia per al consumidor, perquè avui és possible trobar ofertes molt per sota del preu a què s’havien estat comercialitzant aquest tipus de pòlisses. Històricament, les primes mitjanes es movien al voltant dels 55 euros al mes i avui es generalitzen les ofertes al voltant dels 48 euros per als contractes individuals, i encara més barats per a pòlisses col·lectives. Però això no és tan bona notícia ni per a les empreses asseguradores, que comencen a alertar dels riscos de seguir abaixant preus, ni per als metges, que protesten perquè les grans companyies asseguradores els collen cada cop més.
“Estem veient una guerra de preus de dues maneres: amb ofertes de captació de clients molt agressives, i també amb transferències de clients de pòlisses individuals a pòlisses col·lectives”, explicava aquesta setmana el director general de DKV, Josep Santacreu, en la presentació dels resultats de la companyia. El directiu no va voler assenyalar cap companyia, però fonts del mercat indiquen que una de les que han fet ofertes més agressives ha sigut la segona asseguradora de salut més gran de l’Estat, Sanitas. Al darrere han vingut les altres grans asseguradores, inclosa la líder destacada del mercat, SegurCaixa Adeslas.
Al voltant d’un 20% de la població espanyola té una assegurança de salut, mentre que a Catalunya aquesta xifra s’eleva fins al 25%. A més, aquest percentatge no ha caigut gaire durant la crisi, com sí que ho ha fet el d’altres assegurances. “Això demostra que els clients valoren el producte, i no és una bona idea entrar en una guerra de preus que pugui fer que se’n ressenti la qualitat”, explicava Santacreu. Entre el col·lectiu de metges s’ha generalitzat la mateixa opinió. El Col·legi de Metges de Barcelona va denunciar recentment que la guerra de preus amenaçava la qualitat del sector, i que més d’un 20% dels professionals estaven veient com empitjoraven les seves condicions laborals per aquest motiu.
El fet d’estrènyer marges per oferir preus baixos està portant les asseguradores a negociar honoraris igualment baixos amb els metges. De fet, segons un document del Col·legi de Metges al qual ha tingut accés l’ARA, el que paguen les companyies per una consulta als professionals varia dels poc més de 8 euros, en el cas de les grans asseguradores que dominen el mercat, als entre 14 i 17 euros que paguen les assegurances catalanes del top 5 : Assistència Sanitària i Fiatc.
“Han convertit el sector en un mercat de Calaf. I això ens posa en situació d’inseguretat tant als professionals com als ciutadans, perquè cada cop hi ha més lletra petita”, explica a l’ARA el president del Col·legi de Metges de Barcelona, Jaume Padrós. I a l’amenaça que suposa la guerra de preus, segons el doctor s’hi afegeix la de la concentració de les clíniques, especialment després de la integració de Quirón i IDC Salut, que ha creat un gegant de l’assistència sanitària, amb quotes de mercat molt elevades, sobretot a les grans ciutats.
Un iPad gratis
Les companyies estan anunciant ofertes molt sucoses per atraure clients. Fins fa poc Adeslas regalava mig any d’assegurança amb les noves altes, mentre que altres companyies opten per regalar productes, com fan els bancs amb els dipòsits o les domiciliacions de nòmina. Segons la companyia de comparació de preus Acierto.com, Sanitas regala una tauleta Samsung, Asisa un rellotge intel·ligent i AXA un iPad mini. Aquestes estratègies per captar clients es veuen complementades amb baixades de les pòlisses que, segons un informe de Global Actuarial, arriben al 7,2% i, segons el portal de comparació de preus Rastreator.com, va ser del 8% l’any passat -algunes diferències metodològiques expliquen la diversitat de resultats.
A més, les companyies estan oferint productes nous a preus encara més baixos que eliminen algunes cobertures, com l’hospitalització -aprofitant que el que més valoren els clients és poder accedir sense esperes a l’especialista-, o inclouen copagaments elevats, per fer créixer més la nòmina de clients.