Grifols redueix un 30% el benefici del primer trimestre fins als 129 milions
L'empresa d'hemoderivats va vendre un 0,9% menys
BarcelonaLa multinacional catalana d'hemoderivats Grifols va obtenir un benefici de 129,9 milions d'euros els primers tres mesos d'aquest 2021, la qual cosa representa una reducció del 30,3% en comparació amb el mateix trimestre de l'any passat.
Segons un comunicat de la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) emès aquest dimarts, Grifols va facturar el primer trimestre uns 1.184,7 milions d'euros, una xifra un 0,9% inferior a la del mateix període del 2020, just quan es va començar a estendre la pandèmia del covid-19 a nivell mundial. El descens és més acusat, del 8,4%, si es tenen en compte els tipus de canvi de divisa.
L'empresa presidida per Víctor Grífols ha assegurat en el text que "avança en l'execució" del pla d'expansió amb l'objectiu d'"obtenir més plasma amb les adquisicions de centres realitzades els primers tres mesos del 2021". Aquestes compres han augmentat en 1,4 milions de litres addicionals per any la capacitat de l'empresa.
No obstant això, la divisió de biociència, la més gran del grup i dedicada als productes derivats del plasma, va facturar 901 milions d'euros, un 5,6% per sota que un any enrere. En canvi, la divisió de diagnòstic va obtenir uns ingressos de 203 milions, que representen un increment del 28% interanual, en part gràcies a les vendes de tests de detecció del covid-19. Pel que fa a les altres dues divisions de la companyia, la d'hospitals va facturar 31 milions, un 4,3% més, mentre que la de bio supplies va ingressar 56 milions, un 4,9% menys.
Impacte limitat de la pandèmia
El model de negoci de Grifols té com a pilar l'obtenció de plasma sanguini, que aconsegueix principalment en punts d'extracció als Estats Units, Alemanya, Àustria i Hongria, països on, a diferència d'Espanya, la compra de sang està permesa. L'empresa assegura que la pandèmia ha reduït el nombre de litres de plasma que obtenia i, per extensió, això s'ha notat en les vendes, però ha pogut compensar la davallada amb la compra de nous centres d'extracció i la creació de nous productes.
Concretament, al llarg dels últims mesos, la companyia ha adquirit 32 nous punts d'extracció, que situen la xarxa de l'empresa en els 351, dels quals la majoria, 296, són als EUA, amb una inversió total de 425 milions d'euros. A més, va destinar 80 milions més a la compra del 56% que encara no dominava de la farmacèutica nord-americana GigaGen, que desenvolupa medicació amb anticossos.