Automoció

Griffiths (Seat): “El PERTE elèctric ha estat un bon inici, però no n'hi ha prou”

El president de l'automobilística demana "incentius fiscals" per a la compra de cotxes elèctrics

La ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, aquest dijous.
2 min

MADRIDEl president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ha advertit aquest dijous que no n'hi ha prou amb liderar la fabricació de cotxes elèctrics, sinó que cal "democratitzar" l'accés a aquest vehicle i, per tant, potenciar que la ciutadania en compri. Aquest ha estat un dels encàrrecs que l'empresari ha llançat aquest dijous al govern espanyol en el marc de la presentació del projecte Future: Fast Forward, que lidera l'alemanya Volkswagen amb l'objectiu d'electrificar la producció del sector a Espanya.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"El PERTE [del cotxe] elèctric ha estat un bon inici, però no n'hi ha prou", ha reiterat Griffiths. De fet, l'acte també ha servit per presumir de bona relació amb el govern espanyol després del desenllaç agredolç de la primera convocatòria d'aquest gran projecte estratègic vinculat als fons europeus antipandèmia, que té per objectiu desenvolupar l'activitat al voltant del cotxe elèctric. Tanmateix, malgrat que aquest ha estat el primer gran acte públic del sector després de la resolució definitiva de la primera fase del PERTE, la gran absència ha estat la de la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, que estava de viatge al Marroc en el marc de la reunió d'alt nivell entre Espanya i el règim de Mohamed VI.

Amb tot, el president de Seat ha posat negre sobre blanc quins són els seus càlculs pel que fa a l'ús del vehicle elèctric. "Unes vendes inferiors a un milió de vehicles i menys d'un 10% de quota de mercat per als [cotxes] elèctrics són incompatibles amb l'objectiu de ser un hub de l'electromobilitat", ha advertit Griffiths. Per posar-ho fàcil, el president de l'automobilística ha demanat "incentius fiscals" tant per a la renovació com per a la compra del cotxe, però també "accelerar els punts de càrrega", ha dit.

"Ministra [d'Hisenda], vull demanar-li que sigui sensible amb les propostes del sector. Hem d'incentivar els espanyols a comprar cotxes elèctrics. Espanya és el segon productor de cotxes d'Europa i el novè en l'àmbit mundial, no podem perdre la posició de privilegi", ha dit Griffiths a la ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, present a l'acte. Montero li ha pres la paraula i s'ha compromès a "redoblar els esforços" tant pel que fa als punts de càrrega com a l'hora d'ajudar a fer accessible aquest tipus de vehicle.

El govern espanyol ja prepara noves convocatòries d'aquest PERTE amb alguns canvis tècnics, com ara una flexibilització dels avals, com va avançar l'ARA, i ja ha confirmat que els fons es podran executar fins al 2028. Malgrat aquests passos endavant, Montero ha reconegut que la primera convocatòria va suposar una "corba d'aprenentatge que es va poder superar no sense alguna dificultat", ha assumit.

86 projectes

Fast Forward és l'agrupació d'empreses que accedirà a 357 milions d'euros del PERTE del vehicle elèctric. Els 52 socis desenvoluparan 86 projectes i mobilitzaran 10.000 milions d'euros. De fet, un dels principals projectes és l'electrificació de la planta de Seat a Martorell.

El president de Seat ha afirmat que els projectes de l'agrupació liderada per Volkswagen i Seat crearan més de 145.000 llocs de treball i aportaran més de 2.400 milions d'euros en impostos i cotitzacions a la Seguretat Social, entre altres xifres. "Ara és moment de posar-se les piles i passar a l'acció", ha dit.

stats