Els grans desafien Amazon en el repartiment a domicili
La Fnac planeja utilitzar la seva xarxa de botigues com a punts logístics per accelerar el seu servei mentre que El Corte Inglés ja reparteix en 14 ciutats
BarcelonaEls plans d'expansió d'Amazon a Catalunya han posat les piles als grans del comerç i la distribució al detall. Si l'últim mes de l'any passat era El Corte Inglés qui anunciava un nou servei de compra 'online' amb entrega en un màxim de dues hores, aquesta setmana és la Fnac qui anuncia la intenció de millorar el seu servei de repartiment a domicili en terminis inferiors a les 24 hores, un servei que fins ara només tenia disponible a Madrid, on la multinacional té el seu únic magatzem a Espanya.
"Cada botiga compta amb el seu propi estoc per repartir, cosa que ens permet sumar-nos al carro del 'same-day-delivery' [el repartiment a demanda al mateix dia de la comanda]", ha explicat aquest dimarts el director general per a Espanya i Portugal de la Fnac, Marcos Ruao. Segons Ruao, el fet que els dos gegants del comerç electrònic, com són Amazon i Alibaba, hagin començat amb força una política d'obertura de botigues a peu de carrer posa en evidència el futur del model que la Fnac vol començar a implementar aviat a l'Estat.
Compreu per internet i rebeu-ho a casa el mateix diaAixí doncs, la Fnac vol utilitzar les seves pròpies armes per llançar-se amb força a la competició pel comerç electrònic i l'enviament a domicili al més ràpid possible i amb el mínim cost. Aquesta és la nova lluita que Amazon lidera gràcies a un gran múscul financer i a la seva constant innovació tecnològica, dos factors que li permeten esprémer al màxim les possibilitats logístiques i arribar a fer entregues en menys de dues hores. "Barcelona ho farà aviat, perquè hi tenim cinc botigues grans amb força estoc, però també estarem capacitats per fer-ho a altres grans capitals de l'estat espanyol", explicava Ruao.
Portar-li la contrària a Amazon
L'estoc de les mateixes botigues fa innecessaris grans magatzems o centres logístics
Marcos Ruao aclareix que es tracta d'un projecte que encara no "està concretat en el temps" però el director general de la multinacional francesa per a Espanya i Portugal explica que precisament el punt fort d'aquest model és que faria possible enviaments instantanis, en temps molt inferiors a les 24 hores, sense la necessitat de construir nous grans magatzems. A Barcelona, per exemple, hi ha una botiga menys que a Madrid, però en canvi és la ciutat on la Fnac hi factura més. "Utilitzant l'estoc de les botigues de Barcelona, que en són cinc de grans, no ens caldria obrir-hi un altre magatzem per poder oferir enviaments en menys d'un dia", explica.
La Fnac ja té diverses possibilitats d'entrega a casa en 24 hores però varien en funció del que el client estigui disposat a pagar, del codi postal de l'enviament, i només són possibles per a l'estoc disponible al magatzem de Madrid. Per exemple, un servei que ja és innovador i que la Fnac va començar a finals del 2014 és l'enviament ecològic, un servei d'entrega en un termini d'un dia en què els enviaments es fan en bicicleta i que està disponible a 13 ciutats principals de l'Estat com Madrid, Barcelona, Bilbao, Sevilla o Granada. En aquest cas, la Fnac té contractat el servei d'una petita empresa catalana amb seu a Viladecans, eMakers, que té com a clients marques com ara Nespresso, Stradivarius o Nice Things. A banda, a alguns codis postals de Madrid la Fnac hi fa enviaments en un termini de 24 hores sempre que la comanda s'hagi fet a partir de les cinc de la tarda.
Amenaça o oportunitat?
Per a les grans cadenes de distribució els gegants de l''e-commerce' són un perill però poden ser una oportunitat per als petits comerços
Durant els últims anys grans cadenes de distribució i de comerç al detall han anat intensificant els seus esforços per al comerç electrònic i el repartiment instantani. L'empenta ha arribat des de les iniciatives de gegants tecnològics com Amazon amb Prime Now, eBay amb eBaynow o Uber amb Uber Rush. Aquests són els noms que empenyen les cadenes tradicionals a lluitar per ser més ràpids i més barats en l'entrega de comandes fetes a través d'internet i a domicili. L'últim cas va ser el d'El Corte Inglés, amb un servei d'entrega a dues hores que ahir va anunciar que amplia fins a vuit ciutats més, per arribar a 14 nuclis urbans. Però en el camp dels supermercats, per exemple, són molts els que han començat a potenciar l'entrega immediata amb l'anomenat sistema de recollida Click&Collect, com fan Carrefour o com també fa Bon Preu, que a finals de l'any passat va anunciar una inversió d'1,2 milions d'euros en el seu sistema IquoDrive, centres d'emmagatzematge de productes on el particular fa la recollida després de fer la comanda per internet. També hi ha el cas de Media Markt, que ofereix entregues en menys de dues hores però per un preu extra de 20 euros.
Però a l'altre costat també hi ha els petits comerços que saben aprofitar-se d'aquestes plataformes i que les fan servir com un canal més de venda. El tercer trimestre de l'any passat, un 45% de les unitats venudes a Amazon a tot el món van ser d'altres empreses que fan servir la seva web. També hi ha els petits comerços que fan servir la logística de petites empreses especialitzades que els permeten vendre 'online'.