El gran retorn del turisme
El bon ritme de reserves per a la Setmana Santa i l'augment de preus porten l'optimisme al sector
BarcelonaRepunt de vols programats al Prat, hores de cotxe a la C-25 i maletes que roden per zones turístiques de Catalunya. És l’avantsala de les cadires plenes als passeigs marítims, campionats esportius infantils i també d’excursions de poca neu, però sobretot és el principal indicador d’una Setmana Santa que, després de tres anys de pandèmia, viu el seu gran retorn.
“Les previsions són molt bones, s’estan movent totes les destinacions de Catalunya: el turisme urbà, els Pirineus, també el delta de l’Ebre i l’interior. La grandesa de Catalunya és la seva diversitat turística”, explica a l’ARA la directora general de Turisme de la Generalitat, Marta Domènech.
El cert és que, des que va començar la pandèmia, el 2023 ha estat l’horitzó que hotelers i restauradors han dibuixat per a la tornada a la normalitat. Amb les grans dades del 2019 com a aparador, el sector anhela tornar a ser punta de llança tot i l’augment generalitzat dels preus i la pèrdua d’un mercat important, el rus.
Bona ocupació i reserves d’última hora
Tenint en compte el caràcter d'última hora d'aquesta Setmana Santa, que fa menys previsible el comportament del turista, el pronòstic del sector és clar: l’activitat es concentrarà en la segona part de la setmana, mentre que la despesa mitjana s'espera que es mantingui malgrat l’augment de preus.
En el cas de la província de Tarragona, el turisme esportiu està al darrere de les previsions optimistes que maneja la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de la demarcació, amb el 100% de càmpings oberts, el 75% dels hotels a tota la demarcació i unes ocupacions previstes del 90%. “Això són les Olimpíades, tenim una llista interminable d’esdeveniments esportius: futbol sala, bàsquet, handbol, escacs, waterpolo”, explica a l’ARA el seu portaveu, Xavier Guàrdia, que diu que això dona un caràcter familiar a aquest tipus d’escapada. De fet, la Mare Nostrum Cup de futbol compta amb 7.500 nens apuntats.
En xifres similars es mouen els hotelers de la capital catalana, que esperen omplir un 87% de les seves habitacions, la qual cosa suposa un lleuger increment respecte a l'any passat. “És una bona notícia, perquè es reafirma la recuperació turística de Barcelona i que seguim sent una marca reconeguda i competitiva en l'àmbit internacional”, destaca el seu director general, Manel Casals. De fet, arriben a l’oasi d'abril després d’un 2022 “correcte”, que ha anat de menys a més, i amb els preus disparats per l’augment de costos. El seu president, Jordi Clos, ja augurava fa dos mesos un 2023 positiu, tot i un gener fluix.
A Lleida el plat fort serà el segon cap de setmana, quan esperen arribar a ocupacions del 90% per aquestes reserves d'última hora. "El 90% dels clients són de proximitat", precisa a aquest diari el president de la federació d’hostaleria de Lleida, Josep Castellarnau.
Els càmpings manegen reserves d'entre el 65% i el 85% per a parcel·les i bungalows amb una premissa: superar les dades del 2022.
Preus més alts
La Setmana Santa arriba amb un increment de preus, tot i que hi ha discrepàncies sobre la seva magnitud. La consultora Simon-Kucher assegura en el seu informe The hotel pricing outlook que l'increment interanual dels preus dels hotels arriba al 40%, amb Barcelona al capdavant, amb un augment del 49%. Guàrdia, però, assegura que "tothom ha estat caut, va molt per oferta i demanda". Reconeix una certa pujada, però assegura que ha estat continguda. Per a Castellarnau, el que està clar és que la gent "té ganes de sortir", i treu ferro a l'augment de preus.
De fet, en les taxes d’estalvi de les llars del tercer trimestre del 2022 només a Itàlia i Espanya s’observa una taxa inferior a la del 2019. El Regne Unit s'ha situat per sobre del nivell d'estalvi prepandèmia, igual que Alemanya, França i els Països Baixos, segons CaixaBank Research. Per a la Generalitat, la despesa no ha baixat i l'increment de costos pot haver quedat assumit en part per l'empresari: "En principi la despesa mitjana no ha d’estar baixant".
Per al president de la Federació Catalana d'Apartaments Turístics (Federatur), David Riba, la Setmana Santa està funcionant amb unes ocupacions de fins al 80%, i explica que els preus repunten per primer cop des del 2020: "No considero que sigui una pujada molt alta, altres sectors han anat pujant i el sector turístic s'ha posat a l'altura de la resta". Catalunya té 95.000 habitatges d'ús turístic amb 525.000 places.
La mà d’obra i el mercat rus
Guàrdia explica que, tot i tenir certes dificultats a l'hora de trobar professionals, molta gent ha tornat al sector: "Estem notant més ganes de treballar amb nosaltres. S’està normalitzant la situació. Encara tenim problemes, però el tema dels fixos discontinus està tornant a funcionar. Amb la pandèmia es va trencar la dinàmica".
Una altra derivada de la guerra a Ucraïna és la davallada del mercat rus, que per a Riba ha tingut impacte sobretot en els apartaments de la zona de Tarragona. Domènech concreta que s'ha anat reposicionant amb el mercat irlandès i el britànic, però adverteix que una cosa és el volum de visitants i l'altre com visiten i el que es gasten. "En el cas del mercat rus, s’estava una setmana a casa nostra; per al sector hoteler no és el mateix en despesa. Això es va notar l’estiu del 2022", explica.
L'aeroport de Barcelona té 9.575 operacions programades des del divendres 31 de març fins al dilluns 10 d'abril, un 88,8% del que tenia el 2019. El Divendres Sant és el dia amb més activitat, amb 928 operacions.