Turisme
Economia22/05/2022

El gran negoci de tenir un hotel: la rendibilitat es dispara i els preus tornen a nivell precovid

La inversió en establiments a Barcelona se situa en màxims tot i la moratòria per fer-ne de nous

BarcelonaLa indústria hotelera barcelonina està vivint una recuperació accelerada després del fort sotrac que va comportar la pandèmia. Els confinaments i les restriccions van convertir els anys 2020 i el 2021 en un autèntic calvari per als empresaris del sector, amb establiments tancats, fortes caigudes de l'ocupació i dels ingressos i la generalització dels números vermells. Però el primer trimestre d’aquest any ja s’ha notat una forta recuperació que s’espera que es consolidi més a partir d’aquest segon trimestre.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Un exemple clar d’aquesta recuperació és l'anomenat RevPar –ingressos per habitació disponible–, que es considera un dels principals indicadors de la rendibilitat en el negoci hoteler. A la ciutat de Barcelona, el RevPar va créixer un 255% al primer trimestre respecte als tres primers mesos de l’any passat, fins als 53 euros, i pràcticament ja s’han assolit els nivells del 2020, però encara se situa per sota de la xifra del 2019, l’any anterior a la pandèmia, segons les dades de les consultores STR i C&W. En el conjunt de l’Estat, aquest indicador ja ha superat el nivell del 2020, però tampoc ha superat els nivells prepandèmics.

Cargando
No hay anuncios
Evolució de l’ocupació, els ingressos i el preu dels hotels
Dades del primer trimestre de cada any

L’ocupació hotelera també va notar una bona recuperació durant el primer trimestre, tot i que es mantenia per sota dels nivells prepandèmics, però alguns indicadors ja anticipen una millora encara més gran al segon trimestre, especialment a Barcelona, on esdeveniments com l’ISE (la gran fira audiovisual) o el gran premi de Fórmula 1 d’aquest cap de setmana han portat alguns establiments a la plena ocupació.

Cargando
No hay anuncios

La millora de la situació també ha repercutit en els preus, que clarament han anat a l’alça. El preu mitjà de l’habitació a Espanya al primer trimestre se situava en 104 euros, una xifra ja superior a la de l’any anterior a la pandèmia. A Barcelona, en canvi, el preu mitjà per habitació encara estava per sota dels nivells del 2019, però amb una franca recuperació en comparació amb l’any anterior.

César Escribano, director de STR per a Espanya i Portugal, destaca que hi ha una recuperació esglaonada al sector, amb diferents comportaments segons la destinació: “Els llocs amb un fort component d’oci de vacances són els que estan reaccionant millor en aquest moment, com es veu en els casos d’Andalusia i les Canàries”. Per a Bruno Hallé, soci i codirector de Cushman & Wakefield Hospitality, “poc a poc veurem com l’activitat es reactiva a Madrid i Barcelona”. Sobre l’augment dels preus, l’altre soci codirector de Cushman & Wakefield Hospitality, AlbertGrau, destaca que en aquest moment és difícil repercutir la inflació i els preus energètics en el negoci hoteler per no afectar la demanda, “però s’haurà d’analitzar l’evolució els pròxims mesos per no posar en risc la rendibilitat operativa”.

Cargando
No hay anuncios

200 M€ d’inversió

Pel que fa al negoci immobiliari, els hotels també viuen un moment dolç. 

Cargando
No hay anuncios

En els primers cinc mesos de l’any la inversió en hotels a Catalunya ha arribat als 200 milions d’euros, un 90% més que el mateix període de l’any passat i el 15% del total de tot l’Estat. “Catalunya, i Barcelona en particular, continua acaparant gran part de l’interès inversor hoteler”, segons Gustavo Cumella de Montserrat, director d’hotels de CBRE, tant per la gran liquiditat en el mercat com per la quantitat d’oportunitats d’inversió que hi ha. Cumella destaca que aquest nivell no s’assolia des del 2017.

Per a Miquel Laborde, soci director de la consultora Laborde Marcet, com que a Barcelona hi ha la moratòria hotelera, la majoria d’operacions “són de canvi de mans” dels immobles. Els inversors, explica, són en general famílies, però també cadenes hoteleres i fons d’inversió” que disposen de molta liquiditat i consideren que aquests immobles són “dels actius més segurs que hi ha, encara que la rendibilitat no sigui desorbitada”.