Nova llei per simplificar els tràmits administratius de les empreses

La normativa beneficiarà el 89% de companyies i els suposarà un estalvi de 38 milions d'euros anuals

Les noves dependències del servei d'Immigració. / C.G. (ANA)
Leandre Ibar
08/01/2020
3 min

BarcelonaEl govern català ha aprovat aquest dimecres un projecte de llei per simplificar i unificar els tràmits burocràtics de les empreses amb l'administració pública.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons el departament d'Empresa, la nova normativa té com a objectiu establir "criteris i instruments per fer més àgil i eficient la relació entre les administracions catalanes i les empreses i emprenedors". El projecte de llei consolida l'anomenada "finestreta única empresarial", el punt d'atenció per internet a través del qual es poden fer tots els tràmits necessaris amb totes les administracions. Per exemple, una empresa que vulgui obrir un local comercial pot utilitzar aquesta via per omplir els formularis i presentar els requisits necessaris tant amb el respectiu ajuntament com amb la Generalitat o amb l'Estat, sense haver de desplaçar-se a cada una per separat.

La previsió de la Generalitat és que la normativa beneficiï el 89% (564.000) de companyies i autònoms de Catalunya, que donen feina a més de 2,8 milions de persones, així com el 90% dels establiments (625.000). A més, calcula que, un cop estigui en vigor, permetrà estalviar 38 milions d'euros cada any a les empreses, 26 milions gràcies a la implementació de règims de simplificació i millora de procediments administratius, i els altres 12 milions per l'efecte de reduir els tràmits presencials i passar-los a mode online.

La nova legislació, presentada aquest dimecres per la consellera d'Empresa, Àngels Chacón, unifica les relacions de l'empresa amb tota l'administració, de manera que la informació bàsica serà compartida (detalls com ara els NIF o adreces) i cada companyia tindrà un espai online on podrà veure el seu historial de tràmits. Així, les administracions "passaran de gestionar formularis a gestionar dades", la qual cosa permetrà que aquestes dades aportades per una empresa o autònom es capturin una única vegada i serveixin en successius tràmits.

A més, totes les activitats –no només, com ara, les econòmiques de baix risc o innòcues– passaran a estar regulades pel règim de comunicació. Això vol dir que les empreses només hauran d'incorporar un certificat tècnic i, en alguns casos de més dimensió, un projecte tècnic, sense necessitar una llicència.

Per tant, el control administratiu es "minimitzarà" durant el procés inicial i serà a posteriori. En aquest sentit, la Generalitat insisteix que aquesta reducció burocràtica no implicarà menys controls sobre les empreses, sinó que es mantindran les inspeccions de treball, sanitàries o mediambientals i els règims sancionadors en casos d'incompliments de la llei.

L'autopista administrativa

L'altra novetat més destacada pel Govern és la creació d'una "autopista" administrativa per a projectes d'alt valor afegit considerats estratègics. D'aquesta manera, es donarà prioritat a plans empresarials en els camps de la tecnologia, la innovació, la protecció mediambiental i la reindustrialització, així com projectes que promocionin la diversitat i la inclusió social. En aquests casos, la Generalitat es compromet a reduir a la meitat el temps dedicat per les companyies a gestions empresarials.

Amb la nova legislació s'impulsen les directrius europees que estableixen el principi only once, que demana integrar el màxim possible els tràmits administratius dels diversos nivells de l'administració (municipal, autonòmica i estatal) per reduir les duplicitats, a fi d'estalviar temps i despeses tant a les empreses i treballadors com al sector públic.

Aprovació aquesta tardor

Un cop rebut el vistiplau del consell de govern, el text passa ara al Parlament i es començarà a tramitar cap al març. Es podria aprovar definitivament a la tardor, sempre amb el supòsit que no es dissolgui la cambra per eleccions anticipades.

stats