Govern i executiu central, enrocats amb el Prat tot i la pressió dels agents socials

Foment va oferir la cancel·lació d’un acte a favor de l’aeroport a canvi de recuperar la negociació

Josep Sánchez Llibre, president de Foment del Treball.

BarcelonaL’incombustible president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, és a hores d’ara el principal patrocinador de la difícil operació que vol fer tornar els governs català i espanyol a la taula que ha de validar el projecte d’ampliació del Prat. Per ara, els seus esforços no han tingut èxit.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquest pla, que posava 1.700 milions d’euros sobre la taula i havia de servir per descongestionar una infraestructura que fregava el límit abans de la pandèmia i també per atraure vols de llarg abast, va naufragar la setmana passada després que l'executiu estatal l’aturés esgrimint com a causa els dubtes i contradiccions del Govern. 

Des del mateix moment de la cancel·lació del pla, Sánchez Llibre, que ja n’havia estat impulsor amb l’acte d’Esade al juny, va llançar un missatge dur, on acusava fins i tot els dirigents polítics catalans de portar el país a la “ruïna econòmica” i els instava a seguir negociant. I diumenge, el president de la patronal de la gran empresa demanava als sindicats que li fessin costat per demanar una represa de les negociacions. Tant UGT com CCOO ja havien instat les dues administracions a desbloquejar la inversió.

Però les maniobres de Sánchez Llibre no només han sigut públiques. El dirigent patronal va intentar primer incloure el tema de l’aeroport en un acte que inicialment havia de ser crític amb Ada Colau i que Foment preparava des de feia setmanes, sobretot arran de la negativa a l’Hermitage, tal com va avançar l’ARA. La intenció de l’acte era pressionar el Govern, envoltat d’empresaris i representants sectorials, perquè que es replantegés la seva postura sobre el Prat.

Però segons ha pogut saber aquest diari, el president de Foment va proposar a Oriol Junqueras i Jordi Sànchez en la seva reunió de dijous un acord: la possibilitat de cancel·lar l’acte a canvi d’incloure la negociació sobre el Prat a la taula de diàleg. 

Malgrat aquests esforços, els dos executius semblen lluny de tornar a parlar del Prat. Davant les pressions del PSOE perquè la Generalitat assumeixi públicament l'acord del 2 d'agost, fonts del Govern ho descarten i subratllen que no cediran al "xantatge" del govern espanyol. "En aquest debat no hi ha la confiança mínima amb Aena i el govern espanyol" per renegociar res, diuen, i apunten que només en el cas que l'executiu de Pedro Sánchez es fes enrere pel que fa a l'ampliació i comprometés la inversió sense afectar cap espai de la Ricarda en podrien parlar. En la mateixa línia, la portaveu de Junts, Elsa Artadi, ha afirmat que seria “el súmmum del cinisme” que el govern central portés el tema a la reunió de la taula de diàleg entre executius.

Una pròrroga molt cara

En efecte, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha insistit que el que ha de fer la Generalitat és ratificar l’acord del 2 d’agost. “Però em sembla que no es donen aquestes condicions”, ha lamentat. La titular d'Economia, Nadia Calviño, reblava que "la pilota està a la teulada de la Generalitat".  

Com ha avançat aquest dilluns La Vanguardia, la legislació permet guanyar temps a l’hora d’acostar posicions. Segons la llei 18/2014 de mesures urgents per al creixement, hi ha la possibilitat de prorrogar de manera excepcional el Dora actual (el document que recolliria el projecte) durant un any, a partir del 30 de setembre, mentre no s’arribi a una entesa. Tot i això, la ministra Sánchez no s'ha mostrat favorable a fer servir aquest article per salvar l’ampliació, perquè ajornar l’aprovació de les inversions dels pròxims cinc anys, ha dit, tindria un impacte que la resta de la xarxa no es pot permetre. Tampoc des del Govern ho veuen clar.

Aena, al seu torn, seguia la línia marcada per la ministra. Fonts del gestor aeroportuari expliquen que volen recuperar el pla “sempre que hi hagi un suport incondicional per part del territori”, cosa que ara no veuen factible. Així, i malgrat els agents socials, l’ampliació del Prat segueix embarrancada.

stats