Banca

El govern espanyol vol que la banca pagui una taxa de 250 euros per cada reclamació que rebi

La CNMV adverteix a Google, Facebook, Twitter i Instagram que deixin d'anunciar "xiringuitos" financers

La vicepresidenta primera i ministra d'Economia, Nadia Calviño, en roda de premsa posterior al consell de ministres d'aquest dimarts.
3 min

MADRIDEl govern espanyol ha fet el primer pas perquè la banca compleixi amb el protocol per a la inclusió financera que, entre altres mesures, preveu nous horaris i línies telefòniques especials. El consell de ministres d'aquest dimarts ha aprovat en primera volta l'avantprojecte de llei per a la creació d'una Autoritat de Defensa dels Clients Financers, l'eina legal que ha de garantir les obligacions que a partir d'ara tindrà el sector financer cap als clients de la banca i, en especial, cap a la població envellida.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquest nou òrgan públic centralitzarà les reclamacions que fins ara rebien el Banc d'Espanya, la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i la secretaria general del Tresor. La seva funció serà atendre les reclamacions i resoldre les demandes i queixes dels clients cap a les entitats bancàries sobre qüestions com les clàusules terra, però també sobre criptomonedes, en un termini màxim de 90 dies. A més, emetrà resolucions que seran vinculants i d'obligat compliment si no assoleixen una quantitat màxima de 20.000 euros. El servei serà gratuït per als clients i seran les entitats bancàries les que el financin, amb una taxa de 250 euros per cada reclamació que rebin.

La ministra d'Economia, Nadia Calviño, ha recordat que es tracta "d'un canvi molt important, perquè fins ara els serveis de reclamacions d'aquests supervisors financers no tenien caràcter vinculant per a les entitats [bancàries]". Aquelles entitats bancàries que no compleixin amb les resolucions vinculants seran multades. A més, l'avantprojecte inclou un element de desincentiu del recurs a un tribunal quan l'entitat no estigui d'acord amb la resolució acordada per l'Autoritat.

Aquesta mesura s'afegeix a la bateria de normes desplegades els últims mesos per blindar els drets dels clients davant els bancs. De fet, la problemàtica ha acaparat tots els focus després que la recollida de firmes de Carlos San Juan, un metge valencià jubilat, demanant a la gran banca un tracte més bo i més personalitzat cap als clients arribés fins al govern espanyol. És també una victòria per a les organitzacions de consumidors, que des de fa anys reclamen mesures per acabar amb "els abusos" del sector financer.

Crítiques de la banca

L'avantprojecte ara s'ha de sotmetre a audiència pública, un procés que durarà gairebé dos mesos, per després tornar al consell de ministres per ser enviat al Congrés de Diputats com a projecte de llei. Així, la norma encara pot rebre modificacions. De fet, qui ja ha anticipat el seu rebuig és el mateix sector financer. El president de l'Associació Espanyola de Banca (AEB), José María Roldán, ha defensat que el model "preferent" seria l'establert fins ara i conegut en l'argot financer com a twin peaks, és a dir, que dos grans supervisors (el Banc d'Espanya i la Comissió Nacional del Mercat de Valors) siguin els encarregats de controlar les reclamacions. Roldán també s'ha mostrat crític amb la taxa de 250 euros per reclamació.

Amb tot, la gran banca ha disparat els beneficis només dos anys després de l'inici del covid, ha dit Roldán aquest dimarts. Els guanys de les entitats, però, se situen en un moment marcat pels acomiadaments massius i el tancament d'oficines.

Ultimàtum de la CNMV

Qui aquest dimarts també ha llançat un dard contra el sector financer, en particular contra els anomenats "xiringuitos financers", és el president de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), Rodrigo Buenaventura, que ha advertit als principals buscadors i xarxes socials (Google, Facebook, Twitter i Instagram, entre d'altres) que rebutgin els anuncis de les entitats que hagin estat assenyalades com a "xiringuitos", és a dir, susceptibles d'estafar la població. Des de la CNMV han advertit que, en cas que les companyies tecnològiques no avancin en aquesta direcció, proposarà a l'executiu espanyol una nova regulació per prohibir i sancionar aquestes pràctiques.

Beneficis dos anys després del covid-19

Els bancs espanyols van obtenir un benefici atribuït de 15.125 milions d'euros el 2021, segons ha informat aquest dimarts l'Associació Espanyola de Banca (AEB). Així, el sector financer deixa enrere les pèrdues de fins a 6.921 milions d'euros registrades l'exercici anterior i fruit de les mesures adoptades per fer front a les conseqüències econòmiques de la crisi del covid-19.

Els guanys de les entitats se situen en un moment marcat pels acomiadaments massius i el tancament d'oficines. Des de l'AEB vinculen als resultats d'aquest any "l'elevat volum" de provisions i sanejament extraordinari del 2020 i la contenció de la morositat del crèdit, així com el retorn de l'activitat econòmica.

stats