El futur de l'aeroport del Prat

El govern espanyol suspèn la inversió al Prat per falta de consens amb la Generalitat

Aragonès parla de "xantatge" mentre Puigneró manté mà estesa entre retrets al PSOE i ERC

Barcelona / MadridDesprés de mesos convulsos de debat, taules de diàleg i un acord sorpresa en ple agost, l'ampliació de l'aeroport del Prat ha passat de donar-se per segellada a quedar totalment congelada. Com ha avançat La Vanguardia i ha pogut confirmar l'ARA, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha anunciat aquest dimecres que atura la inversió de 1.700 milions d'euros en una compareixença exprés convocada amb una hora d'antelació. El motiu esgrimit són les declaracions dels últims dies per part de la Generalitat, que havia exigit una rectificació del projecte per garantir que no quedarien afectats els espais naturals protegits de l'estany de la Ricarda.

Inscriu-te a la newsletter Rato i la nostra condemnaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'anunci de l'executiu central arriba després que la portaveu del Govern català, Patrícia Plaja, assegurés ahir que "no li sorprendria" que algun membre de l'executiu participés en la manifestació contra l'ampliació del Prat convocada per diversos col·lectius ecologistes per al pròxim 19 de setembre. La ministra Sánchez s'ha mostrat decebuda per aquest posicionament i ha assegurat que les declaracions del president de la Generalitat, Pere Aragonès, la van sorprendre "moltíssim". "Considerem que el pacte [segellat el 2 d'agost entre Aena, el Govern i l'Estat per tirar endavant l'ampliació] s'ha trencat per una pèrdua de confiança manifesta", ha insistit la titular de Transports.

Cargando
No hay anuncios

De manera taxativa, la ministra considera que és impossible tirar endavant el projecte d'ampliació de l'aeroport "sense un suport nítid i sense fissures" de la Generalitat. A parer seu, el fet que alguns membres del Govern català es plantegessin assistir a la protesta implica que l'executiu no té una "posició madura" sobre aquest projecte. En aquest sentit, Sánchez ha defensat que una inversió de 1.700 milions d'euros com la que plantejava Aena requereix "grans consensos institucionals".

"No es poden incloure aquestes inversions al DORA. El govern vol que Catalunya sigui un motor econòmic d'Espanya, però no imposarà l'ampliació", ha sentenciat la ministra. Tanmateix, fonts de la Moncloa han admès a l'ARA que en cas que la Generalitat mogui peça hi hauria marge per tornar a incloure l'ampliació al DORA abans que l'aprovi el consell de ministres. De fet, la suspensió del projecte no implica cap canvi per als aeroports de Girona i Reus, per als quals es mantenen les inversions previstes i el compromís d'Adif de fer-hi arribar el tren d'alta velocitat.

Cargando
No hay anuncios

Divisió al Govern

La primera resposta de la Generalitat ha arribat del vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, que és qui va signar el 2 d'agost l'acord amb el govern espanyol per ampliar l'aeroport. Des de Brussel·les, després de participar en les jornades de treball del grup parlamentari de Junts, ha carregat contra la Moncloa per trencar "unilateralment" el pacte amb el Govern i l'ha acusat de "deslleial". Segons ell, l'actuació del govern del PSOE i Unides Podem demostra que Madrid "no compleix mai" amb Catalunya. 

Cargando
No hay anuncios

Ara bé, Puigneró no només ha disparat contra Madrid, sinó que també ha enviat un dard als seus socis de Govern, Esquerra, que en les últimes hores havien manifestat la possibilitat de protestar contra el pacte Estat-Generalitat. Així, ha apuntat que declaracions com les de la portaveu Plaja han generat "confusió" al voltant de la inversió. "Hi ha hagut manifestacions estalviables que no ajuden a l'objectiu de generar consens", ha lamentat, reconeixent que li ha traslladat al president, Pere Aragonès, el seu "malestar" i "enuig". "La frivolitat i el populisme han fet mal", ha sentenciat. 

Aquest episodi ja havia generat tensió entre els dos socis de l'executiu, ja que divendres passat Aragonès també va criticar a Twitter el pla d'inversions d'Aena denunciant que afectava l'espai natural de la Ricarda. Un pla que, a parer de Junts, encara no era prou concret i que, en tot cas, tenia marge de reforma a través de la negociació del pla director de l'aeroport. La crisi es va tancar dissabte en el marc de les convivències de l'executiu a la Vall d'en Bas, on van fer pinya al voltant de tirar endavant la infraestructura sense afectar la llacuna de la Ricarda. Un consens que, s'ha constatat, ha quedat en paper mullat.

Cargando
No hay anuncios

Amb la retirada de la inversió del govern espanyol, la divisió entre els dos socis es torna a situar en primera línia. La mostra més clara és que no hi ha hagut una reacció conjunta de la Generalitat, sinó que Puigneró ha sortit des del faristol de Junts a Bèlgica. Aragonès, per la seva banda, a qui la notícia l'ha agafat tornant de la reunió amb el president valencià, Ximo Puig, ha fet un fil propi a Twitter davant de la decisió de l'Estat. El president ha qualificat de "xantatge" l'actitud de l'Estat i l'ha acusat de no voler fer una inversió respectant els criteris ambientals. Un discurs que dista del del seu soci de Govern, ja que Puigneró ha insistit que l'acord al qual havia arribat la Generalitat el dia 2 d'agost permetia protegir la llacuna de la Ricarda.

Cargando
No hay anuncios

El paper de Yolanda Díaz

L'anunci d'aquest dimecres s'ha gestat en els últims dies, després que les declaracions d'Aragonès sobre l'impacte mediambiental del projecte fessin créixer la tensió entre totes dues administracions. Després s'hi va afegir la roda de premsa de la portaveu de la Generalitat, Patrícia Plaja, anunciant que el Govern no descartava participar en la manifestació contra l'ampliació del Prat. Les paraules de Plaja van ser el detonant final, diuen fonts de la Moncloa, mentre que a l'espai d'Unides Podem subratllen que també hi han contribuït amb la seva oposició pública.

Cargando
No hay anuncios

Veus properes a la vicepresidenta tercera expliquen a l'ARA que la dirigent d'Unides Podem "va començar a pressionar" des que es va fer públic que el projecte d'ampliar la pista afectava una part de la Ricarda. Ho feia mentre treballava colze amb colze amb l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i l'alcalde del Prat de Llobregat per aturar el projecte.

De fet, Díaz visita aquest dijous l'estany de la Ricarda amb Colau i fonts consultades per l'ARA asseguren que la vicepresidenta va comunicar al president espanyol, Pedro Sánchez, que visitaria la zona i que no canviaria la seva opinió, contrària al projecte. Les mateixes veus apunten que el líder socialista s'havia inclinat per suspendre l'ampliació davant del canvi d'actitud d'ERC. Tot i així, fonts de l'entorn del president deixen clar que Díaz no ha tingut cap incidència en la decisió. També neguen que Sánchez i Díaz parlessin durant els últims dies sobre el Prat i insisteixen que l'espurna d'aquest trencament és el gir en el discurs de la Generalitat.