Construcció

El govern espanyol surt en tromba contra el trasllat de Ferrovial

L'empresa es podria estalviar 40 M€ a l'any en impostos

Façana de la seu de Ferrovial a Madrid
5 min

BarcelonaRebuig clar del govern espanyol a la decisió de la constructora Ferrovial de traslladar la seva seu social, ara a Madrid, als Països Baixos. La decisió ha provocat reaccions en cadena a l'executiu de Pedro Sánchez, que demana explicacions al president de la constructora, Rafael del Pino, amb qui la vicepresidenta primera i ministra d'Economia, Nadia Calviño, s'ha posat en contacte.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons fonts del ministeri d'Economia, Calviño ha volgut expressar-li el rebuig del govern espanyol al trasllat de la seu de la companyia. Aquestes fonts ministerials han indicat que estan pendents de conèixer els detalls d'aquesta decisió, anunciada ahir, que qualifiquen d'"errònia".

Les fonts del ministeri d'Economia destaquen que aquesta empresa "ho deu tot a Espanya" i consideren inacceptable que una empresa que ha nascut i crescut a l'Estat en gran part gràcies a la inversió pública mostri aquesta "manca de compromís amb el seu país". En el mateix sentit s'ha expressat la vicepresidenta segona i ministra de Treball, Yolanda Díaz, que ha indicat que Ferrovial "ha crescut impulsada pels enormes contractes amb l'administració pública" i ha demanat a l'empresa "compromís amb Espanya". "Em dirigeixo als accionistes de l'empresa perquè reconsiderin la decisió i, per descomptat, espero que des del ministeri d'Economia s'adoptin les mesures que siguin necessàries", ha conclòs Díaz.

Per al ministeri d'Economia, és una paradoxa que la decisió s'anunciï justament quan Espanya atreu molta inversió estrangera, gaudeix de la confiança dels inversors i du a terme un procés d'inversió pública i modernització sense precedents en els sectors que està present Ferrovial, bàsicament construcció i infraestructures.

També el ministre d'Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, s'ha referit aquest dimecres a la decisió de Ferrovial durant un esmorzar informatiu de l'agència Europa Press. "És molt important que Ferrovial aclareixi aquesta continuïtat [a Espanya]", ha indicat el ministre, que ha afegit que "ha de ser Ferrovial qui doni l'explicació corresponent i més en un context en què a Espanya estem rebent moltes inversions estrangeres". El titular d'Agricultura ha destacat que Ferrovial és un "gran grup econòmic" del qual l'executiu se sent orgullós. "No només té un negoci al país, on té inversions i treballadors, sinó també fora d'Espanya", ha recalcat.

El PP tem l'efecte contagi

Pel que fa a la possibilitat que altres empreses decideixin seguir els passos de Ferrovial, Planas ha reiterat que la multinacional "ha d'explicar el perquè d'aquesta operació". "No vull entrar en temes dels quals desconec els detalls, però hi ha aspectes per clarificar en aquesta decisió".

De fet, la por a la possibilitat que altres empreses segueixen aquest camí l'ha expressat el PP, partit que va facilitar precisament el trasllat de seus d'empreses catalanes l'octubre del 2017, quan governava Mariano Rajoy, amb el denominat decret Guindos.

El vicesecretari d'economia del PP, Juan Bravo, ha advertit aquest dimecres que amb la marxa de la seu social de Ferrovial, Espanya s'enfronta al "risc" que hi hagi un "efecte contagi" i que altres multinacionals espanyoles també surtin del país. Bravo ha denunciat la "falta de seguretat jurídica" que les empreses tenen a l'Estat, sobretot comparada amb la que els ofereixen altres països, i ha demanat fer una "profunda reflexió" sobre els motius d'aquesta marxa, després que li han preguntat si altres multinacionals espanyoles podrien seguir els passos de Ferrovial.

 "El risc que correm és que es produeixi un efecte contagi", ha assenyalat en declaracions a Radio Nacional, en què ha considerat "lògic" que si Espanya no fa bé les coses, al final les empreses "busquin una altra sortida o altres llocs per trobar l'estabilitat que aquí no tenen”. Per a Bravo, cal intentar captar empreses i inversions estrangeres, però abans cal assegurar-se que els "gegants" econòmics, els "líders espanyols", "no marxen".

En aquesta mateixa línia, la secretària general del PP, Cuca Gamarra, ha traslladat part de la responsabilitat al govern espanyol. "S'han de respectar les decisions que prenen les nostres empreses", ha dit Gamarra, que ha emplaçat Calviño ha preguntar-se si des del govern ha fet "alguna cosa perquè es quedi o per empènyer-la a marxar". Gamarra ha dit que Calviño s'ha de preguntar si el govern és responsable de la falta d'incentius per atraure inversions.

La presidenta de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, a través de Twitter, ha assegurat que el president espanyol, Pedro Sánchez, prefereix una Espanya sense empreses a fer marxa enrere en la seva política fiscal, que segons ella ens portarà a la ruïna, i ha reiterat que les empreses compten amb el suport de la Comunitat de Madrid.

40 M€ d'estalvi en impostos

Ferrovial, en la seva comunicació a la CNMV, explicava que el trasllat ha de permetre seguretat jurídica, cotitzar a la borsa neerlandesa, que té una bona qualificació creditícia i, a més, preparar-se per fer el salt a la borsa dels Estats Units, que té el mercat de construcció i infraestructures amb millors perspectives de creixement.

Però, a més, i això no ho expressava Ferrovial en la seva comunicació, els Països Baixos ofereixen un millor tracte fiscal. Ferrovial es podrà estalviar fins a 40 milions d'euros a l'any en impostos gràcies al fet que allà les condicions fiscals són més favorables, segons assenyala una anàlisi del Banc Sabadell que cita Europa Press. Tot i això, només el cost dels tràmits per traslladar la seu social als Països Baixos, així com per començar a cotitzar també en aquell país, serà de l'entorn dels 20 milions d'euros, segons assenyala l'anàlisi del Sabadell. La raó per la qual Ferrovial es podrà estalviar entre 35 i 40 milions d'euros per any és que als Països Baixos els dividends de filials estan exempts d'impostos, mentre que a Espanya la bonificació es limita al 95%. Ferrovial rep dividends d'algunes filials, ja que controla el 25% de l'aeroport londinenc de Heathrow, el més important del món; el 43% de l'autopista canadenca 407-ETR, considerada també la més gran del món; o més del 50% de Budimex, la constructora més gran de Polònia. Quan aquestes empreses reparteixen dividends als seus accionistes, Ferrovial se n'embutxaca la part proporcional a la seva participació en l'accionariat. L'any passat va rebre 475 milions d'euros per aquest concepte, encara que normalment rep al voltant de 750 milions d'euros.

Del Pino guanya 5,2 milions

Paral·lelament a l'anunci del canvi de seu, Ferrovial va presentar dimarts el seu informe anual de remuneració de consellers. El seu president, Rafael del Pino, que és també el primer accionista individual, va percebre una retribució total de 5,2 milions d'euros el 2022, fet que suposa un augment del 16% respecte als 4,5 milions que va guanyar el 2021. Aquest increment es deu principalment a una aportació més gran del pla d'incentius pagats en accions, que en aquesta ocasió va pujar a 883.000 euros, enfront dels 490.000 euros de l'any anterior, juntament amb una retribució més gran en metàl·lic, que va ser de 4,3 milions d'euros, 1,5 milions dels quals corresponen al sou, 2,6 milions a la retribució variable i la resta a altres conceptes menors relacionats amb les dietes en la remuneració fixa del consell.

stats