Indústria
Economia19/01/2023

El govern espanyol replanteja el PERTE del cotxe elèctric per donar més temps a les empreses

L'executiu de Pedro Sánchez estudia allargar fins a un any la presentació de projectes

BarcelonaEl govern espanyol ha decidit replantejar la segona convocatòria del projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica (PERTE) del vehicle elèctric i connectat. L'objectiu és no ensopegar amb la mateixa pedra: el primer paquet d'ajudes no només es va limitar a assignar 792 milions d'euros, l'equivalent al 30% dels quasi 3.000 milions d'euros que s'havien previst inicialment, sinó que va despertar cert nerviosisme entre les empreses interessades, sobretot per uns tràmits burocràtics complexos.

Inscriu-te a la newsletter Rato i la nostra condemnaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El principal canvi que pretén introduir l'executiu de Pedro Sánchez, i que respon a les demandes del sector, és ampliar el termini per rebre els projectes, cosa que en paraules de la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, farà el projecte més atractiu per als inversors. De tota manera, perquè aquesta decisió vegi la llum haurà de ser autoritzada per Brussel·les, segons expliquen des del ministeri.

Cargando
No hay anuncios

"Crec que és una molt bona notícia perquè s'estan decidint ara les inversions, però no tots els fabricants tenen el mateix cronograma a l'hora de prendre les decisions en el cas de la inversió a Espanya. I, per tant, els donem un mica més de temps perquè configurin els seus projectes", ha dit aquest dijous Maroto. La titular d'Indústria també ha destacat que aquest any és "clau" per al desplegament de les inversions dels fons europeus i ha recordat que el compromís és que les inversions han d'acabar l'any 2026, quan els estats membres hauran hagut d'executar els fons europeus vinculats al Pla de Recuperació.

De fet, el secretari general d’Indústria i Pime, Francisco Blanco, ha dit que en comptes que les empreses tinguin un mes per presentar projectes, el termini passi a ser de sis o vuit mesos, i en un suposat ideal que la finestra estigui oberta tot l’any, en declaracions a Cinco Días.

Cargando
No hay anuncios

Un PERTE descafeïnat

La primera convocatòria del PERTE del cotxe elèctric es va resoldre un any i mig després que l'aprovés el govern espanyol i quasi un any després de rebre el vistiplau de Brussel·les, i va deixar grans fabricants pel camí: Ford va renunciar a les ajudes, quan se li havien assignat 106 milions, per retards en les previsions de producció, mentre que Stellantis no va poder presentar el seu projecte perquè estava acabant de definir les inversions i el model de negoci. "Esmento dos exemples de projectes que han quedat fora de la primera convocatòria i que, flexibilitzant els terminis, podem aconseguir que encaixin millor amb els seus temps de decisió", ha afegit la ministra.

Cargando
No hay anuncios

El cas de Seat va acabar bé, però no va estar exempt de polèmica: el retard en la resolució de la primera convocatòria va fer que la seva matriu, el grup Volkswagen, s'arribés a plantejar la retirada del projecte. Només 24 hores després d'aquell avís, Maroto anunciava que la dotació que es preveu assignar augmentava un 25%. El projecte liderat per aquestes marques es va beneficiar finalment de 397 milions d'euros, una quantitat inferior als 1.000 milions que esperaven adjudicar-se.

A Catalunya, el hub de QEV Technologies per a l'electromobilitat, que ha de reindustrialitzar la major part de l'antiga fàbrica de Nissan a la Zona Franca de Barcelona, es va salvar in extremis després de dies de tensió per trobar prou avals per rebre els fons europeus assignats (108 milions d'euros que van acabar en 65 milions adjudicats). De fet, arran d'aquest cas, el ministeri ha decidit que, per a la segona convocatòria del PERTE del vehicle elèctric, els requisits a l'hora de presentar els avals siguin més baixos, tal com va avançar l'ARA. Una decisió que també cal negociar amb Brussel·les.

Cargando
No hay anuncios

La mala gestió d'aquesta primera convocatòria va tenir el seu cap de turc: l'encarregat de tirar endavant aquest projecte estratègic, l'exsecretari general d'Indústria i Pime, Raül Blanco, que va ser destituït a finals d'any. El seu lloc l'ocupa ara Francisco Antonio Blanco Ángel.