Pla imminent d'ajuts del Govern a Seat per garantir la inversió de 3.300 milions

La Generalitat detallarà d'aquí poques setmanes els crèdits tous i subvencions a què podrà acollir-se Seat per desenvolupar nous models

Artur Mas s'ha reunit amb els sindicats per crear un grup de seguiment de la crisi de Seat. QUIQUE GARCÍA / EFE
Elena Freixa
16/10/2015
3 min

BarcelonaVolkswagen manté el silenci sobre si la seva crisi interna per l'escàndol de les emissions pot comprometre o posposar la inversió milionària promesa a Espanya, però els plans d'ajudes públiques per lligar aquest compromís estan a punt de concretar-se, almenys a Catalunya. La Generalitat ha traslladat als sindicats de Seat que abans que acabi aquest mes farà públiques les mesures per ajudar el fabricant d'automòbils en aquesta inversió, que està xifrada en 3.300 milions d'euros en cinc anys. "Hi haurà diverses línies de suport, des de subvencions a la innovació i la recerca fins a crèdits tous per a la renovació d'instal·lacions productives a Martorell", ha dit el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El Govern ha insistit que es tracta de mesures "d'acompanyament" en les quals s'està treballant des que Volkswagen va anunciar la inversió al juny. "No són ajudes d'estat per tapar el forat de Volkswagen arran de la crisi, sinó un pla de suport a Seat com els que s'han fet sempre que hi ha hagut aquest tipus d'inversions", ha insistit Puig.

El suport explícit de la Generalitat ha estat una de les conclusions que s'han endut els sindicats CCOO i UGT de la reunió mantinguda aquest matí amb el president Artur Mas i el conseller Puig. Tots ells s'han compromès a crear un grup de seguiment de la crisi que, a banda d'afectar Seat, amenaça tota la indústria d'empreses proveïdores que treballen lligades al fabricant.

Els sindicats també han instat el govern espanyol a mantenir la seva part dels compromisos pel que fa al suport a aquesta inversió: "Les ajudes estaven lligades abans de la crisi i el ministeri ha de ser responsable; això no pot ser un culebró ni una campanya electoral", ha etzibat el president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero.

UGT i CCOO no veuen 100% assegurada la inversió de 3.300 milions a Seat tal com s'havia promès, encara que el ministre d'Indústria l'hagi garantida pel seu compte i hagi assegurat que no corre perill. "El ministre explica coses que no depenen d'ell i el mutisme de Volkswagen ens preocupa", ha resumit Carnero. El secretari de CCOO de Catalunya, Joan Carles Gallego, també ha demanat "màxim compromís" als governs i fugir d'electoralismes per posar al centre de les prioritats la garantia de tots els llocs de treball que depenen d'aquesta inversió.

Una crida a la confiança

Els sindicats han apel·lat als consumidors perquè no deixin de comprar-se un cotxe, especialment si és un Seat, per culpa d'aquesta crisi. "Volem que qui havia pres la decisió de comprar-se un cotxe la mantingui, perquè els problemes del grup Volkswagen no són als concessionaris", ha dit el secretari general de la UGT de Catalunya, Josep Maria Àlvarez. Ha insistit que els models i la qualitat de la marca Seat estan contrastats i ha demanat fer el possible per no "agreujar la crisi".

El conseller Puig ha estat suspicaç i ha arribat a dir que li resulta "estrany" que Volkswagen sigui l'únic fabricant afectat per aquest escàndol sobre l'excés d'emissions contaminants. "Resulta curiós que el problema esclati quan el grup havia aconseguit per primer cop ser el primer fabricant mundial i quan tenia una forta penetració als EUA", ha dit el conseller.

Ha lamentat que per a Seat això arriba en un moment en què la marca havia encarrilat la seva millora financera i tenia un creixement de vendes sostingut fins al setembre (del 5%). Ha confiat que, tot i l'inici fluix de l'octubre, el fabricant sabrà refer-se i recuperar vendes. De fet, fonts properes a la marca asseguren que els possibles efectes de la crisi en les vendes –una de les grans incògnites encara– no es començaran a veure fins d'aquí a dos mesos perquè les comandes als concessionaris sempre triguen algunes setmanes a traduir-se en matriculacions i vendes efectives.

stats