El Govern convida Brussel·les a visitar l'espai amenaçat per l'ampliació del Prat

La consellera Teresa Jordà defensa compatibilitzar el "progrés econòmic" amb la "preservació de la biodiversitat"

Aiguamolls a l'entorn de l'aeroport del Prat.
Ara
19/06/2021
2 min

La Generalitat vol que la Comissió Europea s'involucri com més aviat millor en el debat sobre l'ampliació de l'aeroport del Prat. Si més no, això es desprèn de la carta que la consellera catalana d'Acció Climàtica ha enviat aquesta setmana al comissari europeu de Medi Ambient. En la missiva, Teresa Jordà convida el lituà Virginijus Sinkevicius a visitar la Ricarda, l'estany que forma part de la xarxa europea Natura 2000 i que es veuria afectat per l'allargament de la tercera pista que proposa Aena.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons Efe, que ha tingut accés al document, Jordà explica que li agradaria que aquest comissari europeu l'acompanyés als "espais afectats per la potencial ampliació de l'aeroport" perquè pugui "conèixer de primera mà" quins efectes tindria l'obra. "Estic convençuda que tant tu com jo coincidirem que el progrés social i econòmic ha de ser compatible amb la preservació de la biodiversitat", escriu la consellera d'ERC.

Si l'involucra, en paraules de la mateixa Jordà, és perquè aquesta qüestió acabarà tard o d'hora damunt de la taula de Sinkevicius: en cas que abans del 30 de setembre s'arribi a un acord, i tant la Generalitat com els ajuntaments involucrats decideixin donar suport a Aena en el projecte, encara faltarà que la Comissió Europea validi l'ampliació. Aquest organisme és l'encarregat últim de la xarxa Natura 2000.

De moment, el debat es manté en ple punt d'ebullició a Catalunya. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha convocat aquesta setmana una taula institucional i hi ha pendent fer una reunió de caràcter més tècnic en què s'analitzin les propostes.

Perdre cinc anys

Mentrestant, Aena segueix empenyent per fer realitat la seva idea de transformar aquesta infraestructura en un hub internacional. Aquest dissabte, la directora de l'aeroport de Barcelona, Sonia Corrochano, ha defensat en una entrevista al 3/24 que si un cop acabat l'estiu no s'arriba a un acord, s'hauran perdut cinc anys. Segons ella, si es decideix no dur a terme l'ampliació, caldrà esperar a l'elaboració d'un nou DORA (el document que regula les condicions i la forma com presten els seus serveis els aeroports de la xarxa Aena) per als pròxims cinc anys. Això implicaria, ha rematat, "una pèrdua de competitivitat davant altres hubs que sí que seguiran creixent".

Corrochano ha aprofitat per explicar que encara que s'arribés ara a un acord, les obres que preveuen allargar 500 metres la tercera pista no començarien ben bé fins al 2025.

stats