FORMACIÓ
Economia01/10/2019

El Govern torna a ajornar la concessió del macrocentre de FP de Martorell

Argumenta que les empreses volen més informació

Elisabet Escriche
i Elisabet Escriche

BarcelonaLa maledicció del macrocentre de formació professional de Martorell no s’esvaeix. Després que els diferents departaments de la Generalitat implicats triguessin gairebé cinc anys a posar-se d’acord per treure a concurs la seva gestió, ara, segons ha pogut saber aquest diari, el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) ha ajornat un mes més la seva adjudicació. Inicialment el termini acabava el 30 de setembre però la nova data, si no hi ha més sorpreses, s’allargarà fins al 30 d’octubre. El que argumenta el SOC per a aquest nou ajornament és que “alguna empresa interessada” ha demanat més informació sobre la concessió d’aquesta gestió. El departament de Treball va declinar concretar quantes empreses ho han sol·licitat i tampoc va voler dir si alguna empresa s’hi ha presentat.

Inscriu-te a la newsletter Rato i la nostra condemnaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La notícia va agafar per sorpresa al mateix alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, del PDECat, que desconeixia aquest nou ajornament. Consultat per l’ARA, l’alcalde va deixar clar que el requeriment que va presentar el passat mes de febrer a la Generalitat reclamant el retorn dels terrenys on hi ha el centre (que són de titularitat municipal) va endavant. “Només el retirarem quan s’adjudiqui la seva gestió”, va dir. De fet el Govern ha presentat un contenciós administratiu que demana la nul·litat d’aquest requeriment aprovat en un ple municipal.

Cargando
No hay anuncios

Fonollosa, a més, va lamentar que el SOC tirés endavant el plec de condicions sense consensuar-lo amb el clúster de l’automoció. “El sector ens ha reconegut que actualment han d’anar a buscar la mà d’obra a països com Alemanya i Àustria, i això no té sentit tenint el macrocentre que tenim”, va concretar.

L’alcalde va assegurar que entre les empreses que en algun moment han mostrat interès per gestionar l’equipament hi ha Siemens, Nissan o Seat. Aquesta última, tot i que té el seu propi centre de formació, ha confirmat a l’ARA que està estudiant si s’hi presenta. De fet, Seat té les seva seu molt a prop del macrocentre de FP.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a Nissan, no passa pel seu millor moment si es té en compte que el mes de març va anunciar un ERO pel qual es feien fora 600 treballadors de les dues fàbriques que té a Catalunya, una a la Zona Franca i l’altra a Montcada i Reixac. A més, la plantilla ha demanat en reiterades ocasions en els últims mesos que es garanteixi el futur de les dues plantes.

Un xoc entre les conselleries implicades en el funcionament del centre -Treball, Educació, Empresa i Presidència- va ser la principal causa que es trigués gairebé cinc anys a treure a concurs la gestió del centre. Els diferents departaments no es posaven d’acord en l’òrgan de govern que havia de dirigir la instal·lació i, sobretot, qui n’havia de formar part.

Cargando
No hay anuncios

Al mes de maig, quan ja havien arribar a una entesa, el consellers de Treball, Chakir El Homrani, i d’Educació, Josep Bargalló, van avançar en una visita a Martorell que l’objectiu del centre és acollir fins a 1.500 alumnes diaris a partir del 2020, quan està previst que entri en ple funcionament. De fet Bargalló va anar més enllà i va assegurar que empreses d’automoció que tenen els seus propis centres es traslladarien a la població.

Actualment al centre només es fan cursos del SOC per a aturats. Segons dades del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya, el sector representa un 7% del PIB català i s’estima que dona feina de manera directa i indirecta al voltant d’unes 90.000 persones. Aquesta instal·lació ha estat sempre la gran aposta del Govern per impulsar la FP d’aquest sector. La instal·lació, però, va costar 13 milions d’euros i continua esperant l’arribada d’alumnes.