Glovo aspira a controlar el 50% de les compres de súper de proximitat
L'apli de missatgeria començarà a fer enviaments en menys de 15 minuts per a aquest segment
Barcelona¿Seria sostenible un model de comerç electrònic amb enviaments a domicili pràcticament gratuïts i en què gairebé s'hagués de pagar als clients perquè anessin a la botiga? A la plataforma de missatgeria Glovo aquesta idea no sona esbojarrada.
La companyia catalana ha inaugurat aquest dimecres les sessions Glovo Talks, taules rodones per discutir amb altres empreses sobre el futur de la distribució i el consum. Durant la primera sessió, Daniel Alonso, el responsable de la divisió de supermercats de Glovo, ha conversat amb Javier López, director de transformació digital a Carrefour, i Alberto Abel, responsable d'ecosistemes i operacions a l'estranger d'Alibaba, el gegant xinès del comerç electrònic.
Fa temps que Glovo no només està interessada a quedar-se el pastís del menjar a domicili sinó que també busca créixer en el segment de les compres urgents d'alimentació. Així ho ha remarcat Alonso i ha assegurat que la 'start-up' aspira a controlar el 50% de les vendes en supermercats de proximitat a Espanya.
"No serà la setmana vinent, però volem capturar aquestes compres transaccionals", ha assegurat el directiu de Glovo. Tot i així, Javier López de Carrefour ha matisat el seu optimisme i ha recordat que gegants de la distribució a l'Estat com Mercadona encara controlen un de cada quatre euros que gasten els espanyols per omplir la seva cistella.
Alonso ha explicat que a partir del novembre Glovo enviarà comandes en 15 minuts o menys per a la categoria de supermercats, una retallada a la meitat respecte al marge actual de 30 minuts. "Hem passat de mesurar en minuts a buscar els segons", ha insistit. La companyia opera com a súper online a través d'aliances amb altres cadenes com Carrefour (a Espanya faran entregues per a la marca francesa a Sevilla i València) o amb l'estoc dels seus propis magatzems.
De fet, el directiu ha avançat que Glovo potenciarà aquests centres logístics, coneguts com a 'dark shops': antics supermercats (la majoria de Dia) ciutats als centres de les ciutats on els repartidors recullen les comandes dels usuaris. Actualment en té dos a Madrid i un a Barcelona, però estudia obrir-ne en quatre localitzacions més a la capital catalana.
Enviaments gratuïts i més regulació
Sobre el futur del sector de la distribució, Alonso ha pronosticat que el comerç online potenciarà el model de subscripcions, però alhora que els enviaments a domicili seran pràcticament gratuïts. "Farà falta pagar als clients perquè vagin a una botiga física, s'haurà d'incentivar", ha dit. En aquest sentit, Arbel ha coincidit en què els consumidors 'millennials' volen "immediatesa i sostenibilitat" i ha defensat la realitat virtual com a eina per millorar l'experiència de compra als supermercats.
De totes maneres, l'expansió com a súper online i l'escapçada en els temps d'entrega no suposarà per ara un increment de la retribució per als repartidors de l'apli, que treballen per a Glovo com a autònoms. Davant la polèmica pel model laboral de Glovo, Alonso considera que els missatgers seran els primers beneficiats d'aquesta mesura, ja que el radi de les comandes serà més reduït i, per tant, en podran fer més cada hora.
"Nosaltres veiem gent satisfeta i ben remunerada", ha afirmat el responsable de la divisió de supermercats. Així doncs, Alonso ha reclamat una regulació per solucionar la situació d'"inseguretat jurídica" del seu model laboral. Glovo defensa que els seus repartidors són treballadors autònoms, però la inspecció de Treball i alguns magistrats de tribunals en primera instància han rebatut que entre l'empresa i els missatgers existeix una relació laboral i de dependència.