Comerç

La Generalitat vol equiparar les condicions del comerç electrònic amb el presencial

El Govern proposa regular els horaris dels lliuraments a domicili i limitar-ne l'impacte ambiental

El conseller d'Empresa, Roger Torrent, en la presentació del pla d'acció del comerç, aquest dimecres a l'Hospital de Sant Pau de Barcelona
2 min

BarcelonaLa Generalitat ha presentat un pla d'acció per regular el comerç electrònic i l'anomenat últim quilòmetre –el darrer tram dels lliuraments de paquets a domicili– amb l'objectiu d'equiparar les condicions amb què operen l'e-commerce i el comerç presencial, així com per reduir l'impacte mediambiental i urbanístic dels serveis d'entrega.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons el conseller d'Empresa, Roger Torrent, l'objectiu del pla és aconseguir una "igualtat horària" entre tots els operadors del mercat, siguin presencials o online. Per això l'executiu català proposa equiparar els horaris d'entregues als horaris de les botigues, tot donant marge als municipis, tal com ja passa actualment amb els horaris comercials.

El Govern calcula que el comerç electrònic, que entre el 2020 i el 2022 va créixer un 28%, comporta gairebé 80 milions de compres anuals a Catalunya, de les quals un 84% es lliuren a domicili. Això representa uns 66 milions de desplaçaments dels serveis d'entrega, dels quals un 11% requereixen una segona visita.

Per reduir l'impacte mediambiental, el Departament d'Empresa proposa una regulació més intensa de l'últim quilòmetre, per incentivar la implantació de punts de recollida dins dels nuclis urbans i condicionar els serveis de lliurament a l'ús de vehicles no contaminants. Així mateix, proposa diferenciar legalment entre els magatzems logístics –més grans– i els magatzems d'operacions –més petits, dedicats a l'últim tram de la distribució– i deixar als ajuntaments que puguin decidir on es poden ubicar.

El pla proposa obrir un marc regulador per a tots els sectors del comerç, des de les botigues de proximitat fins a les grans multinacionals de comerç online, passant per cadenes de distribució, la restauració i les plataformes de delivery. A més, també vol regular noves formes de comerç recents, derivades de l'auge de l'e-commerce, com les dark kitchens, les dark stores i els showrooms.

Amb aquest pla, el conseller Torrent ha assegurat que vol "protegir el model de comerç català" i donar resposta al creixement sense control del comerç electrònic, per tal de controlar-ne les derivades, com ara l'increment de trànsit, la contaminació i les molèsties als veïns.

El Govern destinarà 150 milions d'euros fins al 2025 per al pla, que també inclourà accions per ajudar el comerç de proximitat, l'artesania i el sector de la moda a Catalunya.

Tramitació lenta

El pla, presentat aquest dimecres a Barcelona, suposa només l'inici d'un procés legislatiu que durarà més d'un any. La setmana que ve el consell executiu aprovarà la memòria preliminar de la nova normativa, primer pas necessari per a la reforma i que dona lloc a un període en què els ciutadans, associacions, les empreses i els agents socials podran fer les seves aportacions. Un cop el Govern les rebi, les tindrà en compte per elaborar un projecte de llei, que estarà a punt aproximadament al cap d'un any, segons els càlculs de la conselleria. Un cop el projecte de llei tingui el vistiplau del Govern, s'haurà de tramitar al Parlament, en un nou procés que pot durar mesos.

stats