La Generalitat tanca la porta a l'expansió d'Uber i Cabify
Reconeix el lloguer de cases i cotxes entre particulars, però opta per no desregular el taxi
BarcelonaEl Govern català opta per incentivar l’actualització del sector del taxi, però sense deixar entrar definitivament nova competència com Uber i Cabify. Més d’un any després de treballar-hi, la Generalitat va presentar ahir les conclusions del seu informe sobre economia col·laborativa, que planteja recomanacions per a sectors com el turisme o la mobilitat i el transport. Mentre que en el cas del 'home sharing' la Generalitat reconeix el lloguer d’habitacions entre no professionals, tal com va avançar l’ARA a l’agost, en el cas del transport l’informe ni planteja la modificació de la normativa que hauria de permetre l’entrada de plataformes de lloguer de vehicle amb conductor com Uber o Cabify.
De fet, l’informe diu coses noves en molts aspectes: no només parla del lloguer d’habitacions turístiques entre no professionals, sinó que també insta a donar cabuda en la normativa de transport a plataformes com BlaBlaCar o SocialCar, i reconeix els anomenats 'carpooling' o 'carsharing', que permeten compartir trajectes o cotxes entre particulars. En canvi, l’informe passa per alt abordar la liberalització del taxi i, per tant, de les llicències VTC que permeten operar als conductors d’Uber o Cabify. Tal com confirmen diverses fonts del sector a l’ARA, les pressions del taxi i divergències entre les diferents conselleries han provocat que finalment s’hagi optat per mantenir la situació actual.
En l’informe, la Generalitat recomana “promoure una àmplia consideració del futur d’aquestes activitats identificant les mesures reguladores vigents així com la seva necessitat i proporcionalitat”. Justament la proporcionalitat entre les llicències disponibles de taxi i les de VTC (vehicle de lloguer amb conductor) són el principal impediment que tenen Uber i Cabify per operar a Catalunya. Actualment s’estableix una limitació de 30 llicències de taxi per a cadascuna de les VTC. Uber ja ha manifestat diverses vegades que amb l’actual nombre de llicències VTC que hi ha a Catalunya, no li és possible oferir el seu servei. Els taxistes consideren, en canvi, que n’hi ha massa.
Flexibilització suau del taxi
Els departaments d’Economia, Empresa i Mobilitat asseguren, però, que si no s’ha abordat és perquè, amb el model de llicències que usa actualment, Uber ja no és economia col·laborativa. Tot i així, l’informe sí que tracta la flexibilització del sector del taxi, que el sector ha rebut amb cert escepticisme. Així, l’estudi suggereix que el sector s’actualitzi i incorpori alguns dels sistemes que han aportat aquestes plataformes, com ara la geolocalització. També proposa “incloure mecanismes de taxi compartit” i un sistema tarifari mes senzill i transparent.
Fiscalitat i relacions laborals
Un altre dels punts calents de l’economia col·laborativa i les plataformes tecnològiques és la fiscalitat. La Generalitat proposa no només aclarir com hauran de tributar els particulars que usin serveis com les llars compartides, sinó que les plataformes hagin de tributar no en funció de la seva seu fiscal, sinó en funció d’on tenen la pàgina web operativa.
Per evitar més conflictes amb els treballadors d’aquesta nova economia –com les protestes dels repartidors– l’informe proposa regularitzar la situació amb la creació d’una “nova quota d’autònoms amb una quantitat mínima exempta” que arribi, per exemple, fins al salari mínim. També proposa una revisió de les lleis laborals a escala europea i un organisme de mediadors per evitar litigis laborals.