La Generalitat aspira a una despesa turística de 13.000 milions d'euros aquest any
La xifra suposa la meitat dels nivells prepandèmia i preveu l'arribada del passaport sanitari
BarcelonaObjectiu: recuperar tot el que es pugui de la potència que Catalunya tenia com a destinació turística el 2019. La Generalitat ha presentat aquest dilluns el seu pla per començar a mobilitzar el turisme internacional i atraure'l cap al Principat. Una estratègia que inclou la inversió de 6,5 milions d'euros en una campanya per tenir presència física a les grans fires turístiques que se celebren des d'aquest mes i fins al desembre i mitjançant la qual s'aspira a recuperar la meitat de despesa turística que s'aconseguia abans de la pandèmia. “No podrem arribar a aquests 20.000 milions d'euros [que van gastar els visitants fa dos anys], però esperem recuperar-ne el 50%: entre 11.000 i 13.000 milions”, ha xifrat el conseller d'Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa.
En bona part, que sigui així requereix que la vacunació avanci al ritme esperat i que s'activi de cara al juny el passaport sanitari. Segons ha explicat Octavi Bono, director general de Turisme, es tracta d'una eina cabdal per atraure un turisme l'internacional, que suposa el 86% dels ingressos del sector. “O activem els mercats internacionals o aquest serà un any certament difícil i el passaport ens ha d'ajudar i molt”, ha afirmat.
De fet, tanta és la importància que donen al passaport sanitari que asseguren que “si es fa bé” i arriba puntual, no caldrà pensar en altres solucions. Segons han explicat, el sector els ha demanat altres certificats d'aquest estil que permetin fer corredors segurs amb determinats països per accelerar la recuperació de la indústria, però ells consideren que amb el passaport sanitari n'hi haurà prou. “El que necessitem -ha repetit Bono- és que es faci bé i puntualment, i situar-nos al mes de juny amb aquest instrument operatiu”.
Tremosa, per la seva banda, ha insistit en la importància del turisme en general. “Al turisme li devem que durant la penúltima crisi, que va ser financera i industrial, fos un sector clau per resistir i per seguir obrint i captant inversió i despesa turística internacional”, ha defensat. Hi ha vinculat també les connexions aèries de Catalunya (i sobretot Barcelona) amb el món i a com això ha estat imprescindible per al creixement de l'economia catalana. En definitiva, pinzellades d'informació que donava, ha puntualitzat, perquè el sector encari sense complexos la revifada del debat al voltant del turisme de masses.
Recuperació de vols i reactivació de creuers
Al sector ha rebut una altra dada optimista quan el conseller ha explicat que s'ha detectat que tant al maig com al juny comencen a recuperar-se les connexions aèries internacionals. Tremosa ha apuntat que l'Ajuntament de Barcelona, el govern de Catalunya, Aena i la Cambra de Comerç fan reunions de seguiment setmanals en què constaten la volatilitat de la demanda però també que cada cop hi ha més interés de les companyies aèries per connectar amb Barcelona.
D'altra banda, el titular d'Empresa s'ha mostrat partidari que es comenci a reactivar també el sector dels creuers. "Fa molts mesos que el port de Barcelona ha presentat els seus protocols", ha afirmat, i s'ha mostrat esperançat que s'avalin "tan aviat com sigui possible". Així ho espera, ha dit, tenint en compte que la tercera onada de la pandèmia ha sigut més suau que la segona a Catalunya o que directament no hi ha hagut quarta onada. "Això hauria de facilitar que el Procicat veiés [reactivar el sector] amb més bons ulls que altres territoris que han obert abans", ha afirmat. De totes maneres, ha dit que espera poder donar bones notícies "ben aviat".
- 20 milionsÉs el nombre aproximat de visitants estrangers que van venir a Catalunya el 2019. Les restriccions a la mobilitat relacionades amb la pandèmia van fer baixar aquesta xifra fins als 4 milions el 2020.
- 20.000 M€És la despesa del turisme estranger a Catalunya abans que esclatés la pandèmia. Un any després, el 2020, la xifra baixava als 3.600 milions per haver perdut, en paraules de Tremosa, "tot el turisme internacional d'avió".
- 38.000 M€La facturació total del sector turístic ha passat dels 37.800 milions prepandèmia als 6.000 milions d'euros l'any passat. "Un daltabaix mai vist des que l'estat espanyol es va obrir als anys 50 i 60 al turisme internacional", ha valorat Tremosa.
L'estratègia de promoció turística de la Generalitat preveu la presència a Fitur, que se celebra a Madrid la setmana vinent, a Kíev al juny, i fer presentacions a Pequín, Tòquio i Singapur per no perdre el visitant asiàtic (que és un dels que més despesa feia a Catalunya), o també anar a Dubai i als Estats Units a treure pit de l'oferta de turisme premium. Tot això, en combinació amb un nou vídeo promocional de Barcelona i treballant alhora amb bloguers i influencers que expliquin Catalunya als principals mercats europeus que hi envien turistes.
“Hem nodrit d'accions el calendari", ha explicat David Font, director de l’Agència Catalana de Turisme. Després de més d'un any fent-ho virtualment, ara volen recuperar la presencialitat perquè és com creuen que poden generar "millors contactes i negocis de cara al turisme de casa nostra”, ha afegit. Amb tot, es conformen amb arribar a la meitat de la despesa turística de fa dos anys.