La Generalitat injecta 4,5 M€ al Circuit de Catalunya
Circuit de Catalunya va aconseguir reduir les pèrdues un 30% l’any passat però, malgrat la millora, està lluny dels beneficis
La Generalitat, a través de la societat pública Avançsa, farà una altra injecció de capital al Circuit de Catalunya per intentar estabilitzar-ne els comptes, després que l’any passat tornés a perdre diners. El secretari d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat, Joan Aregio, va explicar a Europa Press que tenia previst fer una nova aportació de 4,5 milions d’euros, cosa que permetrà que el pes d’Avançsa en la societat que explota el circuit de Montmeló augmenti: passarà del 24% al 26,4%. D’aquesta manera, la Generalitat passarà a controlar-ne al voltant del 78,8% de les accions, mentre que el RACC i l’Ajuntament de Montmeló hi reduiran el pes. Actualment en controlen el 15,7% i el 7,9%, respectivament.
Tal com va avançar l’ARA, Circuit de Catalunya va aconseguir reduir les pèrdues un 30% l’any passat però, malgrat la millora, està lluny dels beneficis. Les instal·lacions de Montmeló, seu de proves de la Fórmula 1 i del Campionat Mundial de Motociclisme des que es va inaugurar, són incapaces de guanyar diners des de l’esclat de l’última crisi econòmica. Des del 2009 s’han acumulat unes pèrdues de 57,5 milions d’euros.
Aquest desfasament financer ha obligat a realitzar diverses injeccions de capital en les quals ha participat Avançsa. La societat pública hi va posar 2,5 milions d’euros el 2015 i 7,5 milions més un any després, però la incapacitat d’entrar en números negres obliga a fer noves aportacions. Les pèrdues són importants si es té en compte quina és la facturació de la companyia: al voltant dels 24 milions d’euros. Tenen una explicació: l’alt cost de ser seu del campionat Mundial de Fórmula 1, que suposa el pagament d’un cànon anual de 24 milions d’euros anuals.
Malgrat algunes crítiques, els accionistes de Circuit de Catalunya defensen la importància de mantenir una prova del mundial d’automobilisme a Catalunya, per l’impacte econòmic i d’imatge que suposa per a Barcelona el cap de setmana que dura la prova. És, en certa mesura, el mateix argument utilitzat per defensar la inversió anual que la Generalitat fa en les pistes d’esquí públiques, incapaces any rere any d’aconseguir beneficis, però que des de la Generalitat es creu necessària per mantenir una activitat econòmica a les zones de muntanya durant l’hivern. Les cinc estacions gestionades per Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) van acumular l’any passat unes pèrdues de 7,6 milions d’euros. L’administració autonòmica, a través d’Avançsa, també controla les instal·lacions hivernals de Boí Taüll.
Dependència i deures pendents
El de Montmeló és un circuit que requereix, a més de les transferències de capital, subvencions públiques per poder mantenir l’activitat. La taxa turística finança una part de les seves pèrdues, amb set milions d’euros. La Diputació de Barcelona hi aporta dos milions i l’Ajuntament de la capital catalana s’ha compromès a posar-ne set més fins al 2019, tot i que el govern d’Ada Colau s’hi oposava. De fet, va reduir l’aportació compromesa per l’exalcalde Xavier Trias, de quatre milions d’euros, fins a la meitat. La voluntat continua sent eliminar-la.
El circuit encara té pendent fer un pla de negoci que serveixi de full de ruta per arribar als beneficis. La falta de formació del nou Govern de la Generalitat tampoc hi ajuda perquè, sent-ne el principal accionista, haurà de determinar quines activitats i amb quins objectius es primen per intentar donar rendibilitat al circuit.