Economia15/03/2018

La Generalitat tanca el 2017 amb un dèficit del 0,58% i compleix l'objectiu marcat per Montoro

Passa del 0,92% del 2016 al 0,58% el 2017, 677 milions menys

Xavier Grau
i Xavier Grau

BarcelonaEl dèficit de la Generalitat de Catalunya es va situar l’any 2017 en el 0,58% del producte interior brut (PIB) PIB, i es va situar en 1.297 milions d'euros, segons les dades provisionals de la Intervenció General de la Generalitat, segons ha informat el departament de Vicepresidència, Economia i Hisenda.

Inscriu-te a la newsletter Rato i la nostra condemnaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Catalunya compleix així l’objectiu del 0,6% assignat pel ministeri d’Hisenda a les comunitats per al 2017. No obstant, les dades definitives del tancament de l'exercici les donarà a conèixer la Intervenció General de l'Estat (IGAE) a finals d'aquest mes de març. Aquest és el primer exercici que la Generalitat compleix l'objectiu de dèficit des que està en vigor la llei d'estabilitat pressupostària i el protocol europeu de dèficit excessiu.

Cargando
No hay anuncios

En relació amb el 2016, la Generalitat ha reduït el dèficit en 0,34 punts (677 milions), passant del 0,92% del PIB (1.974 milions) de l’any 2016 al 0,58% del 2017 (1.297 M€). Si s’agafa com a referència l’any 2010, en què el dèficit va assolir un màxim històric del 4,48% del PIB (9.100 milions d'euros), l’ajust supera el 85%, amb una reducció de 7.803 milions en termes absoluts.

Els comptes de la Generalitat

A més, tal com va avançar l'ARA, el 2017 les finances de la Generalitat presenten una situació de superàvit estructural primari, és a dir, que descomptant l’efecte del cicle econòmic sobre les finances de la Generalitat i el pagament d’interessos, els comptes catalans es troben en superàvit.

Cargando
No hay anuncios

Tancar amb superàvit és molt rellevant, ja que, d’acord amb el Pacte d’Estabilitat i Creixement de la UE, la variable estructural dels comptes públics constitueix un element essencial per a l’estabilitat pressupostària dels estats, segons ha explicat el Govern.

Cargando
No hay anuncios

Els ingressos pugen un 7,8%

El dèficit en termes de comptabilitat nacional és el resultat d’analitzar tres variables: els ingressos no financers, les despeses no financeres i els ajustos SEC (Sistema Europeu de Comptes) per traslladar la comptabilitat pressupostària a comptabilitat nacional, que és la utilitzada per mesurar el dèficit, ha indicat el departament d'Economia.

Cargando
No hay anuncios

El perímetre institucional de referència per calcular els ingressos i les despeses és el Sector Públic Administratiu (SPA), és a dir, la Generalitat, les entitats autònomes administratives, el CatSalut i l’ICS.

La clau en la reducció del dèficit ha vingut per la via dels ingressos i no per la despesa. Els ingressos han crescut més que la despesa total. Els ingressos no financers del SPA s'han incrementat 1.753 milions d'euros respecte a l’any 2016 (un 7,8% més), gràcies sobretot als majors recursos del model de finançament com a conseqüència de la millora de l’IRPF, l’IVA i els impostos especials. La recaptació d’aquests ingressos suposa el 77% (1.349 milions d'euros) de l’augment total.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa als impostos gestionats directament per l’Agència Tributària de Catalunya, destaca també el bon comportament de l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, la recaptació del qual puja un 17,9% (296 milions més que el 2016), cosa que reflecteix la millora del cicle econòmic i especialment immobiliari. Destaca també l’aportació del nou impost sobre begudes ensucrades, que va entrar en vigor el mes de maig i que ha permès ingressar 23 milions.

La despesa creix un 4,9%

L’increment dels ingressos ha permès compensar el creixement de la despesa del SPA, que puja en 1.182 milions respecte del 2016, gairebé un 5% més. Els conceptes que més han contribuït a elevar la despesa el 2017 són les despeses de personal, que creixen un 4,3% (304 milions) per l’augment d’efectius en els col·lectius de docents, de l’Institut Català de la Salut (ICS) i dels Mossos d’Esquadra; i també s’hi inclou l’increment retributiu de l’1% i el retorn d’un percentatge de la paga extra no abonada el 2012.

Cargando
No hay anuncios

També contribueix a l'augment la despesa corrent, que puja un 4,1% (328 milions), bàsicament per l’augment de la despesa en concerts sanitaris i la major compra de serveis i medicació hospitalària de dispensació ambulatòria; així com les transferències corrents, amb un increment del 5,6% (409 milions) respecte del 2016. El principal augment es troba en la partida de farmàcia (40,6 milions més), però també creixen les partides destinades a concerts educatius i les transferències a les universitats com a conseqüència dels increments retributius i el retorn de la paga extra del 2012.

Impacte de la intervenció dels comptes

L'ordre del ministeri d’Hisenda de no-disponibilitat de crèdits pressupostaris a Catalunya a partir del setembre, és a dir, la intervenció dels comptes per part de l'Estat, va comportar la retenció inicial de 470 milions, incloent-hi 304 milions del fons de contingència.

Cargando
No hay anuncios

Però durant l'octubre, novembre i desembre el ministeri d’Hisenda va aprovar revocacions parcials de l’acord per raons d’urgència i necessitat, i també es va preveure que es pogués transferir crèdit del fons de contingència en el cas dels supòsits previstos legalment. Tot això ha fet que, a 31 de desembre del 2017, l’impacte definitiu de l’acord de no-disponibilitat sobre la despesa total dels departaments hagi estat de 91 M€ (el 0,3% de la despesa no financera), tal com va avançar l'ARA.