Satisfacció general en el sector del cava: les vendes van créixer el 2014 i, a més, sembla que es deixen enrere el boicot i la crisi. Però, tot i que les vendes globals de cava han pujat un 0,3%, fins als 242 milions d’ampolles, les exportacions han baixat, un 3%. En els mercats exteriors es van vendre 154 milions d’ampolles. L’eufòria del sector encara pot ser més gran perquè la facturació global va arribar als 1.030 milions, amb un creixement d’un 6% respecte a l’any 2013.
L’única ombra en aquest sector tan emblemàtic ha sigut la caiguda de les exportacions que es va produir a la Unió Europea. Als països membres s’hi van enviar 11 milions d’ampolles, un 5% menys que l’any anterior, mentre que a tercers països les vendes van arribar a 43 milions d’ampolles, un 2% més.
La principal causa d’aquest descens de les exportacions a la UE és la baixada de les vendes a Alemanya, el primer mercat. Les vendes a aquell país han caigut un 24%, que equival a gairebé deu milions d’ampolles: s’ha passat de 40,2 milions el 2013 a 30,5 milions el 2014. Una caiguda atribuïda, i així ho reconeixen fonts de l’empresa, al descens de les vendes de Freixenet a Alemanya. Aquesta marca concentra més del 90% de les exportacions a la primera economia de la zona euro i les vendes el 2014 van baixar -en nombre d’ampolles-, després que la marca decidís apujar els preus un euro per ampolla, fins als 4,99 euros de mitjana, per distingir-se d’escumosos de menys qualitat.
El bon comportament d’altres mercats, com el belga, on les exportacions van créixer un 11%, fins a arribar a 30,4 milions d’ampolles, o el de França, on l’escumós català es va fent un lloc enfront del xampany, amb 6,3 milions d’ampolles i un augment del 17%, no van compensar la davallada del mercat alemany. Tot i això, les bombolles catalanes tenen bona salut i ja s’exporten a 115 països, en alguns amb volums importants, com els Estats Units, amb 18 milions d’ampolles i un creixement del 2%, però també a llocs menys tradicionals que, tot i tenir volums petits, presenten grans creixements, com la Xina, amb 636.388 ampolles (+104%).
Fi del boicot
Però el que certifica clarament les dades del 2014 és la fi del boicot al cava i la sortida de la crisi. Dues xifres ho avalen. D’una banda, les vendes al mercat espanyol van créixer un 7,5%, fins a arribar a 87 milions d’ampolles. L’altra dada important és que repunta la venda a l’hostaleria, amb un increment del 9,3%. Unes dades que el president del Consell Regulador, Pere Bonet, va qualificar de “molt satisfactòries” després d’anys de caigudes de les vendes al mercat espanyol, amb una baixada total que es va acostar al 20%. El millor any en vendes al mercat espanyol va ser el 2006, amb 101 milions d’ampolles, i des d’aleshores el consum havia anat caient -excepte el 2010- fins a arribar als 81,4 milions d’ampolles del 2013. La situació va fer el tomb el 2014 amb 87,5 milions d’ampolles (+7,5%). El 2014 les vendes a l’Estat van significar el 36% del total, mentre que l’exportació a la UE va suposar el 46%, i les vendes a tercers països, el 17%.
A més, el cava continua sent un producte essencialment català. Gairebé el 97% de tot el que es consumeix s’elabora a Catalunya. De fet, el cava català ha crescut un 7%, amb 5,4 milions d’ampolles més, mentre que que la producció de fora de Catalunya només ha crescut en 650.000 ampolles.