Comsa es ven ara la seva filial de transport ferroviari
La companyia, en una fase de desinversions forçada per la banca, ven a SNCF el 75% del capital
BarcelonaComsa continua desfent-se d’actius. La primera constructora catalana va anunciar la venda del 75% de la seva divisió de transport ferroviari de mercaderies, Comsa Rail Transport. El comprador és el grup públic francès SNCF, a través de la seva filial logística, que ja tenia un 25% de les accions des del 2013. El preu no es va fer públic, però els ingressos permetran al grup constructor controlat per la família Miarnau eixugar el deute, un dels compromisos assumits l’any passat amb la banca per refinançar préstecs per un import conjunt de 719 milions d’euros.
Més enllà de les necessitats financeres de Comsa, l’operació permetrà a SNCF endinsar-se amb autonomia total al mercat del transport de mercaderies ferroviàries espanyol, un dels que té més projecció a Europa per l’endarreriment que acumula. Renfe controla el mercat, i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha denunciat que l’operadora estatal està posant traves a la liberalització del sector, ja que té material mòbil que no lloga a la resta de companyies, malgrat que hi ha dificultats de trobar-ne a Espanya.
El 2013 SNCF va posar un peu a la companyia, que ara controlarà totalment, un any després que Comsa Rail Transport aconseguís la llicència per operar a Espanya. Des de llavors, la companyia ha augmentat la seva facturació un 70% i ha assolit unes vendes de 32 milions d’euros, amb una plantilla de 200 persones. L’actual estructura s’encabirà sota la marca europea de Captrain -a Espanya tindrà el nom de Captrain España-, mentre que Takargo assumirà els tràfics transfronterers amb Portugal.
“Estem segurs que el nou accionista que pren el relleu permetrà continuar amb el seu desenvolupament”, afirmava ahir el president de Comsa, Jorge Miarnau, en un comunicat remès conjuntament amb SNCF. El conseller delegat de SNCF Logistics, Alain Picard, va dir que la compra encaixa amb la seva estratègia de “posicionament en els principals eixos europeus del transport ferroviari de mercaderies”.
La caiguda de la facturació i dels beneficis de Comsa durant la crisi va fer que, a l’hora de refinançar el seu deute, la banca li posés les mateixes condicions que a altres grups de matriu constructora que havien diversificat la seva activitat amb els beneficis del boom del totxo. Els bancs que tenien aquest deute -Santander, CaixaBank, Bankia, Sabadell, BBVA, Popular, Bankinter i Unicaja- van exigir desinversions en diferents companyies participades, com Aigües de Catalunya o Comsa Aparcamientos. Una altra operació que tenia pendent i gairebé tancada era la de la concessionària Cedinsa, emparaulada amb el fons Mirova, de Natixis, però frenada per un dels socis a la companyia, Copcisa, que va demanar quedar-se el 22% d’accions.
La facturació torna a créixer
Mentre mira de seguir les directrius marcades per la banca, Comsa ha revifat les seves vendes, que van tornar a créixer el 2017, després de cinc exercicis caient. Va facturar 1.050 milions d’euros, un 5% més que un any abans. La millora, però, va arribar amb el seu negoci fora d’Espanya. La divisió de construcció d’infraestructures concentra el gruix dels ingressos, un 70%.