Energia

França refreda (de nou) la construcció del Midcat

El ministeri de Transició Ecològica francès sosté que el gasoducte tardaria "molts anys" a entrar en funcionament

Pedro Sánchez, aquest dissabte amb Emmanuel Macron a l'Elisi.
3 min

MADRIDA França continuen sense veure clar el gasoducte del Midcat, que connectaria Catalunya amb l'hexàgon a través del Pirineu. Malgrat l'optimisme insuflat pel govern espanyol, els d'Emmanuel Macron continuen veient la infraestructura com un projecte llunyà. "[El Midcat] tardaria molts anys a entrar en funcionament i, per tant, no donaria una resposta a la crisi actual", apunten des del ministeri de Transició Ecològica, encapçalat per Agnès Pannier-Runacher, a preguntes de l'ARA a través d'un correu electrònic.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Històricament, França sempre ha mirat de reüll aquesta infraestructura. De fet, una de les grans incerteses que plana sobre el el Midcat és la seva continuïtat més enllà de la frontera catalana, és a dir, a l'altre costat de la frontera. Així doncs, les paraules del canceller alemany, Olaf Scholz, obrint la porta per primer cop al gasoducte no han canviat, de moment, la posició francesa. El projecte s'ha tornat a posar damunt la taula arran de la guerra a Ucraïna, com una nova via d'entrada de gas per abastir Europa en un moment de reducció del gas provinent de Rússia, i davant el temor que el país de Vladimir Putin talli del tot l'aixeta d'aquest combustible.

Des del ministeri dirigit per Pannier-Runacher veuen amb més bons ulls impulsar les infraestructures que permetin abastir-se de gas natural liquat (GNL). "És una via més ràpida i permet importar gas dels països del Golf o dels Estats Units". Sense anar més lluny, està previst que Espanya reobri la planta de regasificació d'El Musel, a Astúries, per poder reexportar GNL a altres països europeus, i Itàlia també està augmentant la recepció de vaixells metaners procedents del port de Barcelona i ultima la construcció d'una nova planta flotant. "La implantació de terminals de GNL al nord i l'est d'Europa (i en particular a Alemanya) suposa inversions més petites i ràpides", destaquen des del ministeri francès.

Alhora, des del govern gal no es tanquen a un "diàleg" amb els estats membres de la UE interessats, així com amb la mateixa Comissió Europea: "Són decisions que afecten tots els estats membres i, per tant, el diàleg europeu és fonamental" en projectes com el Midcat. En la mateixa línia s'ha pronunciat el govern espanyol, que sempre ha rebutjat que el gasoducte sigui una "qüestió bilateral", és a dir, entre Espanya i França, sinó que és "capital" la participació europea, sobretot a l'hora de parlar del cost de la infraestructura, ha recalcat en reiterades ocasions la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera. De fet, arran de les paraules de Scholz, Ribera també ha convidat Alemanya a aquestes negociacions.

Fonts del ministeri de Transició Ecològica apunten que "no els consta cap comunicat oficial del govern francès" i reiteren que la "gran prioritat" és ajudar a Europa, en particular al centre i nord d'Europa on estan més collats pel gas rus. "Seria convenient una reflexió profunda sobre les noves circumstàncies i com ens adaptem a elles", apunten les mateixes fonts en relació amb el context de guerra actual. Ribera també va recordar ahir dimecres que França, de forma excepcional, està important energia fruit de la situació que travessen les seves centrals nuclears, moltes de les quals aturades. "Construir Europa passa per construir una política comuna al voltant de les infraestructures [energètiques]. Estic segura que hi haurà un debat important en els pròxims mesos", va concloure Ribera.

Futur sense combustibles fòssils

Des del govern francès també posen la mirada al futur. D'una banda, recorden que l'objectiu d'Europa és prescindir dels combustibles fòssils l'any 2050. "Desenvolupar infraestructures de gas de llarga durada, en un moment en què Europa està accelerant la seva transició [ecològica], requereix una bona avaluació", insisteixen. En aquest sentit, mentre que el govern espanyol, però també Alemanya i la Comissió Europea, ha destacat que la infraestructura ajudaria a transportar hidrogen verd en el futur, des de França recelen d'aquesta idea. "Les incerteses sobre la producció i el consum d'hidrogen són molt elevades", destaquen, i apunten que és "complicat" adaptar el gasoducte amb el transport de l'hidrogen verd.

Amb tot, França recorda que l'any 2019, tant el regulador francès com l'espanyol van optar per "abandonar el projecte" i, de la mateixa manera com va passar a Catalunya, fa referència a "l'oposició local", especialment a la vall del Roine, així com d'associacions ecologistes per l'impacte mediambiental del Midcat.

stats