Per què la Fórmula 1 a Madrid no preocupa a la Generalitat
El Govern segueix negociant per mantenir la competició a Catalunya després del 2026
BarcelonaAquest dimarts, la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, anunciarà en roda de premsa l'acord assolit amb la Fórmula 1 en virtut del qual la competició automobilística es disputarà a la capital espanyola. Alguns mitjans madrilenys ja s'han afanyat a afirmar que Madrid ha "robat" la F1 a Catalunya, però l'expressió no s'apropa a la realitat. La competició, que s'ha celebrat a Montmeló des del 1991 en el que es coneix com el Gran Premi d'Espanya, s'hi seguirà celebrant, per contracte, fins al 2026, inclòs. Li queden, per tant, tres anys més.
I què passarà a partir d'aleshores? El conseller d'Empresa i Treball de la Generalitat i president del Circuit de Barcelona-Catalunya, Roger Torrent, s'ha mostrat convençut que el Gran Premi de Fórmula 1 continuarà "molts anys més" a Catalunya. Ho ha dit aquest dilluns en unes declaracions a la premsa a la conselleria després de reunir-se amb el director general d'Integrated Systems Europe (ISE), Mike Blackman. Torrent ha assegurat que estan "molt tranquils" davant la possibilitat que Madrid organitzi un Gran Prem. "Estem molt contents de la relació que tenim amb Fórmula 1 i Fórmula 1 ens consta que també està molt contenta de l'organització", ha afegit.
Fonts del departament d'Empresa reiteraven que viuen l'acord amb Madrid amb total tranquil·litat. "Mantenim una relació excel·lent amb la Fórmula 1 i estem treballant per estendre el contracte a llarg termini, però encara tenim tres anys de contracte i, per tant, molt marge per endavant", expliquen a l'ARA. "Res no fa pensar que això [el Gran Premi d'Espanya] no s'hagi d'allargar a llarg termini", afegeixen.
En efecte, la Generalitat creu que el Gran Premi de Madrid podria coincidir amb el que ja se celebra de Catalunya. Aquesta coincidència no seria res nou, ja que el calendari de la temporada 2023-2024 ja tenia marcades més d'una prova en un mateix país. És el cas d'Itàlia (Monza i Emilia Romagna) o els Estats Units (Las Vegas, Austin i Miami).
Les xifres de l'acord entre la Comunitat de Madrid i Formula One World Championship Limited, organitzadora del campionat, no han transcendit. Això no obstant, al sector es dona per fet que són molt superiors a les que va signar el Govern català l'any 2021. Això respon al fet que la F1 viu un moment de clar creixement d'audiència. D'una banda, per la bona gestió que n'ha fet Liberty Media, l'empresa nord-americana propietària de la competició, i d'una altra al fenomen en què es va convertir la sèrie de Netflix Drive to survive, que ha atret cap a aquest món un públic jove que mai no havia estat pendent de les evolucions de Max Verstappen, Fernando Alonso i companyia.
Un dels temes polèmics en la relació entre la Generalitat i la Fórmula 1 és l'impacte de la competició en els comptes públics. L'empresa organitzadora exigeix un nivell d'ingressos mínim, de manera que quan la taquilla no arriba a aquest llindar, és la Generalitat qui cobreix la diferència. L'any 2021, aquesta diferència va ser de 19 milions d'euros, xifra rècord. Aquest fet ha provocat que s'alcin veus contra la celebració d'aquesta competició amb diners públics, però l'argumentari dels diferents governs catalans és que l'impacte econòmic que genera el Gran Premi d'Espanya fa que la despesa es vegi compensada. Com a exemple, Díaz Ayuso afirmava aquest cap de setmana que la F1 tindrà un impacte a la capital espanyola de 450 milions d'euros i 10.000 llocs de treball.
Respecte a aquesta factura pública, fonts properes al Govern han lamentat reiteradament que malgrat que els beneficis del Gran Premi se'ls queden sectors privats, mai no hi ha hagut una iniciativa privada per ajudar el Circuit a quadrar els comptes, fet que ha deixat tota la responsabilitat de la continuïtat de la competició a la mateixa Generalitat.