Ford tanca una fàbrica a Bèlgica i en traslladarà la producció a València
Ford preveu tancar la planta de Bèlgica el 2014 i la d'Almussafes se'n beneficiarà: n'absorbirà la producció. La crisi impacta en Seat, que tot i retallar les pèrdues té 95 milions de números vermells.
BARCELONALes grans multinacionals de cotxes estan començant a donar pistes de com preveuen adaptar-se a la llarga crisi de vendes que s'espera al mercat europeu. La multinacional nord-americana Ford començarà per reduir la capacitat de producció i ahir va anunciar que tancarà la fàbrica belga ubicada a Genk i en traslladarà la producció a Almussafes, València, a finals del 2014. La fàbrica valenciana seria, doncs, la gran beneficiada d'una decisió que el grup va defensar com a garantia de la rendibilitat a Europa, un mercat en què les vendes han retrocedit als nivells mínims dels últims 20 anys i en què no s'espera que remuntin aviat.
A l'espera de més detalls sobre aquesta decisió, que es coneixeran avui, Almussafes assumiria la producció del Ford Mondeo, l'S-Max i el Galaxy. Els models C-Mas i el Grand C-Max passarien de València a la planta alemanya de Saarlouis. Si el govern valencià va rebre la notícia amb alegria perquè s'obria un horitzó de creació de llocs de treball en una fàbrica on ara treballen poc més de 6.000 persones, a Bèlgica era rebuda amb "profunda consternació", ja que el tancament comportarà 4.300 acomiadaments, que poden multiplicar-se a la indústria proveïdora.
Ajuts a PSA Peugeot-Citroën
El tancament anunciat de Ford se suma al que va anunciar mesos enrere el fabricant PSA Peugeot-Citroën en el marc d'una reestructuració que costarà 8.000 llocs de treball a França. La multinacional també ha hagut de recórrer a l'ajuda del govern de François Hollande, que aportarà un aval de fins a 7.000 milions d'euros a la filial financera de PSA entre el 2013 i el 2015. A canvi, però, l'executiu gal vol contrapartides. Peugeot ha de congelar tres anys el repartiment de dividends i reduir els acomiadaments anunciats.
A Catalunya, Seat continua tocada per la crisi de vendes a Europa, que va fer davallar les vendes de la marca un 10,7% el tercer trimestre, amb 238.177 vehicles distribuïts en total. Tot i això, l'empresa va aconseguir controlar les pèrdues, que van situar-se un 6% per sota que fa un any, al voltant dels 95 milions d'euros. La fortalesa de la planta de Seat de Martorell és a hores d'ara l'Audi Q3. Les vendes d'aquest model van contribuir al creixement de la facturació de l'empresa fins als 4.798 milions, un 21,2% més que fa un any, quan la fabricació del Q3 encara estava en una fase inicial. El grup Volkswagen va emmarcar els resultats de Seat en la profunda crisi que castiga el sud d'Europa especialment, i va destacar que la marca va créixer, en canvi, a Alemanya i el Regne Unit. El consorci alemany va continuar el camí dels guanys rècords, amb un benefici de més de 20.000 milions d'euros, un 47%, i més de sis milions de cotxes venuts fins al setembre.