Els taxistes tornen a la vaga a tot l'Estat contra Uber i Cabify

El sector torna aquest dimarts a la vaga amb aturades de 12 hores a Madrid i de tot el dia a Barcelona

La vaga dels taxistes a l'aeroport.
Marta Vergoñós / Júlia Manresa
30/05/2017
4 min

El Prat de Llobregat / MadridEls taxistes feia setmanes que anunciaven una gran manifestació per a aquest dimarts, una protesta que ja està afectant la mobilitat de les principals capitals espanyoles, sobretot Barcelona i Madrid. La demanda dels taxistes és que es protegeixi l''statu quo' i s'acabi el que consideren intrusisme de les plataformes com Uber o Cabify, que fan servir conductors professionals a través de llicències VTC. Per això, per segona vegada en un mes el sector ha convocat aturades de tot el dia a Barcelona i de 06.00 a 18.00 h a Madrid.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

A les 06.00 h ha sortit l'últim taxi des de la terminal 1 de l'aeroport Barcelona-El Prat amb uns passatgers procedents del vol de Moscou que ha aterrat a les 04.40 h. Des d'aquell moment, els únics vehicles que han quedat a l'estació de taxis més gran de Catalunya han sigut els dels piquets i els dels serveis especials per a persones amb problemes de mobilitat, els quals han desaparegut poca estona després, quan han arribat els usuaris que els necessitaven. Això ha fet que els clients amb mobilitat reduïda que han anat arribant més tard no hagin trobat cap cotxe a la seva disposició.

Passatgers a l'aeroport esperant l'autobús

Al voltant de les 09.00 h s'han començat a formar cues als diferents serveis alternatius, sobretot a l'aerobus, que tot i que ha incrementat les freqüències de pas en previsió de la vaga ha vist com la demanda s'ha disparat respecte d'un dia laborable qualsevol. La major part de passatgers prefereixen aquest servei al metro perquè els deixa directament al centre de Barcelona; no obstant, també s'han fet cues a les màquines de bitllets de l'accés a la línia 9 del metro, una imatge poc habitual a la T1.

Cues a l'aeroport del Prat per la vaga de taxistes

L'última vaga de taxis a Barcelona, a finals d'abril, va tenir un seguiment majoritari, tot i que cal recordar que el mateix sector està dividit entre els més proclius a les protestes i els que prefereixen asseure's i parlar de renovació del sector amb el govern espanyol.

En diversos punts de l'Estat, i a Barcelona en particular, algunes d'aquestes manifestacions han viscut episodis violents amb cotxes bolcats o pintats. El portaveu d'Elite Taxi, Alberto Álvarez, va admetre a RAC1 que la "crispació" a Barcelona és molt alta i avançava que els incidents continuarien.

Cabify i Uber operen amb interrupcions

Davant l'auge de demanda durant la vaga, Cabify ha decidit suspendre temporalment les reserves de viatges en la seva aplicació. Tot i que si permetia demanar vehicles per a trajectes immediats, a Barcelona la plataforma a restringit els trajectes en algunes zones: segons la companyia la mesura s'ha pres per poder atendre amb més eficàcia l'excés de demanda que ha generat, precisament, la vaga del taxistes.

Segons un comunicat de Cabify, aquesta plataforma intenta prestar el seu servei amb normalitat "tenint en compte les limitacions de mobilitat" en aquestes dues ciutats. Per poder atendre totes les peticions -explica Cabify-, la seva aplicació no permet avui realitzar reserves a Madrid i Barcelona, però sí sol·licitar el servei de manera immediata. Cabify ha subratllat que el preu per trajecte és tancat i "no es veurà incrementat en cap cas".

Fonts d'Uber han assenyalat que, durant la manifestació pels taxistes a Madrid, la seva aplicació tampoc ha permès tramitar reserves ja que els conductors han deixat de circular. Com és habitual, la plataforma ha recordat que respecta el dret a la manifestació dels taxistes, però ha tornat a demanar a l'administració que iniciï "un procés de transició justa" per promoure un nou model de mobilitat a les ciutats.

El govern tranquil·litza els taxistes

Davant la demanda del sector de les VTC que liberalitzi el repartiment d'aquestes llicències, aquest dilluns el govern espanyol va voler tranquil·litzar els taxistes un dia abans de la vaga i va insistir que no tocarà la regulació d'aquestes llicències.

En un comunicat, el ministeri que encapçala Íñigo de la Serna assegura que "es mantindrà l'actual règim jurídic de les autoritzacions de vehicle de lloguer amb conductor (VTC), com a garantia per a una convivència ordenada amb el sector del taxi, l'ordenació del qual correspon a les entitats locals o, si aquestes administracions no ho fan, a les comunitats autònomes". A més, Foment reitera que intensificarà el control per garantir que cada servei, el de taxi i el de VTC, no cometen irregularitats.

La possible arribada de 3.000 llicències VTC posa el sector del taxi en peu de guerraEl ministeri envia aquest comunicat just un dia abans de la vaga que fa setmanes ha convocat el sector del taxi contra "l'intrusisme" al sector, però també el mateix dia en què Unauto, l'associació que agrupa conductors de VTC, ha demanat obertament que els taxistes tributin seguint el mateix sistema que ells. Segons Unauto, els taxistes s'acullen al règim fiscal d'estimació objectiva mentre que les VTC ho han de fer per estimació directa, sobre el benefici anual.

stats