Economia09/05/2017

L’Estat no aclareix el futur dels peatges de l’AP-7 i l’AP-2

Foment ratifica que no renovarà les concessions actuals d’Abertis

Xavier Grau
i Xavier Grau

BarcelonaEl ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va ratificar ahir que el govern espanyol no renovarà a Abertis les concessions dels trams que creuen Catalunya de l’AP-7 i l’AP-2 quan arribin al venciment, entre els anys 2019 i 2021. La concessió del tram sud de l’AP-7, entre Tarragona i Alacant, finalitza el 2019, mentre que el tram nord d’aquesta autopista, entre la Jonquera i Tarragona, i l’AP-2 entre la barrera del Mediterrani i Saragossa acaben el 2021.

Inscriu-te a la newsletter Primer set per al SabadellInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El ministre de Foment va ser molt clar ahir quan se li va preguntar sobre aquest tema en un col·loqui sobre el sector immobiliari: “Insisteixo que no prorrogarem les concessions existents”, va reblar el ministre. Però no va ser tan clar a l’hora d’explicar quin serà el model de futur per a la gestió i explotació d’aquestes vies. Així com l’anterior ministra, Ana Pastor, va dir més d’un cop que desapareixerien els peatges d’aquestes autopistes, De la Serna no ho va aclarir.

Cargando
No hay anuncios

Una possibilitat seria que l’Estat, directament, tragués els peatges, assumís la gestió d’aquestes vies i en fes el manteniment amb càrrec als pressupostos generals de l’Estat. Però una altra possibilitat seria mantenir un peatge tou -els experts calculen que podria ser aproximadament d’un terç del preu actual- per sufragar el manteniment. A més, la gestió i l’explotació de les vies les podria fer directament l’Estat o convocar un nou concurs perquè se’n fes càrrec una empresa privada, independentment -en tots dos casos- de si es manté el peatge o no. Sobre aquesta possibilitat, De la Serna no va ser gens explícit i no va revelar quina opció prendrà l’executiu de Mariano Rajoy. “En el seu moment el govern decidirà”, va dir Íñigo de la Serna.

El govern del PP ha rebut crítiques de grups polítics, d’experts i també de la Generalitat, per no tenir un model clar sobre el futur de les autopistes. De fet, l’actual ministre de Foment va dir que en el cas de les autopistes radials de Madrid en fallida -per les quals calcula que haurà de pagar 3.500 milions d’euros- pensa fer un nou concurs per tornar a posar-les en mans de concessionàries un cop rescatades.

Cargando
No hay anuncios

La Generalitat, que té un grup de treball que està estudiant el tema, proposa per a Catalunya un model de vinyeta, que comportaria el pagament d’una quantitat fixa anual per vehicle -o per períodes més curts per als que estan de pas- que generaria fons per pagar el manteniment de les vies, bonificar el 100% de la resta de peatges fins al seu venciment, i pagar els denominats peatges a l’ombra. Un model en què l’Estat podria integrar-se mitjançant un consorci.

Pendents d’Atlantia

Cargando
No hay anuncios

Davant les informacions que apunten que la pròrroga de les concessions de l’AP-7 i l’AP-2 podria formar part de la negociació d’una eventual oferta d’adquisició (opa) de la italiana Atlantia per Abertis, el ministre es va limitar a contestar que el govern espanyol “no es pronunciarà sobre una operació corporativa, sobretot quan encara no hi ha un plantejament ni cap proposta concreta sobre la taula”.

Atlantia, controlada per la família Benetton, va reconèixer el 19 d’abril que havia mantingut converses preliminars amb Abertis per estudiar una possible oferta, i fins i tot va admetre que s’havia parlat de presentar una oferta pública d’adquisició (opa).

Cargando
No hay anuncios

El conseller delegat de la companyia italiana, Giovanni Castellucci, va indicar el dia de la junta d’accionistes que esperava arribar a un acord amb Abertis i el seu principal accionista, que és Criteria, el hòlding de participades de La Caixa, i que qualsevol acció no s’allargaria en el temps.

BlackRock creix a Abertis

Cargando
No hay anuncios

Mentre Abertis continua pendent de la possible opa d’Atlantia, el fons d’inversió BlackRock pren posicions en la companyia catalana. El fons nord-americà va informar ahir que ha elevat la seva participació a Abertis fins a superar una cota del 3% del capital. L’empresa compta amb una participació directa del 3,025% en la companyia que presideix Salvador Alemany, enfront del 2,5% que tenia fins ara. Un percentatge que es valora en uns 490 milions d’euros en funció dels actuals preus de mercat de l’acció d’Abertis. BlackRock té, a més, un altre 0,28% addicional de la companyia d’autopistes a través d’instruments financers, segons consta en els registres de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).