Netflix, HBO Max, Filmin... com ha quedat la guerra de preus?
Època de canvis a les plataformes de reproducció en línia per pispar-se els clients
BarcelonaEl món de les plataformes de continguts audiovisuals està en transformació constant: canvis en els models de pagament i de subscripcions, entrada de nous competidors i fins i tot rebatejos nominals. És el que han fet Netflix, SkyShowtime i HBO Max, amb tres estratègies diferents que responen a un mateix objectiu: guanyar espectadors virtuals en un sector, el de la reproducció en línia de sèries i pel·lícules, en què no paren d'entrar nous actors.
La competència és ferotge i reposa sobre dues variables: el preu i els continguts. Prop d'una desena de plataformes batallen per pispar-se els clients amb ofertes d'entrada, subscripcions baixes, una àmplia gamma de pel·lícules i grans estrenes. Així està el mercat que ha expropiat al cinema una part de les estrenes i continguts de qualitat.
Prime Video, el preu més competitiu
La plataforma en línia Prime Video, de la multinacional de l’e-commerce Amazon, és la que té un preu més competitiu: 4,99 euros al mes, que es rebaixen a 4,15 amb la subscripció anual. El servei en streaming del gegant del comerç electrònic també compta amb un servei gratuït de 30 dies –i de fins a 90 si ets estudiant–, una estratègia que també aplica Apple TV+ –que val 6,99 euros al mes–, de la tecnològica fundada per Steve Jobs. El cas de les dues empreses més valuoses del món és semblant: la plataforma de continguts és un derivat del seu negoci core i capten clients a través d'altres productes i serveis. Amazon ofereix Prime Video gratis als clients subscrits a Amazon Prime, mentre que Apple ofereix tres mesos gratis del seu servei de reproducció en línia amb la compra d'alguns dispositius de la marca.
Netflix i HBO, una batalla de gegants
Les dues grans plataformes de reproducció en línia són Netflix i HBO Max. Aquesta última, que passarà a dir-se Max l'any vinent i incorporarà modificacions en els preus, pertany al gegant de l’entreteniment Warner Media, alhora part del conglomerat de telecomunicacions AT&T. Els dos colossos de la reproducció en línia van obrir aquest mercat als Estats Units i després al món sencer, i fa un temps que es reparteixen les sèries i pel·lícules de més audiència. Netflix ofereix continguts en més de 30 idiomes i és present en 190 països.
Pel que fa als preus, HBO Max val 8,99 euros al mes, que són 5,83 euros amb la subscripció anual, mentre que Netflix, amb els canvis recents dels models de subscripcions i pagaments, ofereix un ventall de modalitats que van des dels 5,49 euros de la tarifa estàndard amb anuncis fins als 17,99 euros de la prèmium. Pel camí hi ha la tarifa bàsica, de 7,99 euros, i l'estàndard, de 12,99. El que diferencia aquesta amalgama d'ofertes de Netflix és que, com més pagues, més funcions hi ha, com la descàrrega de continguts, la qualitat de la imatge i el fet de poder afegir subscriptors extra que no conviuen sota el mateix sostre, una opció que arriba després que la plataforma restringís els comptes compartits.
De Disney+ a Filmin
Si hi ha una plataforma a escala mundial que vol entrar a la gran lliga dels continguts en línia és Disney+, que ofereix les seves pel·lícules i sèries per 8,99 euros al mes o 7,49 euros si es paga la subscripció anual, mentre que en l'àmbit espanyol qui també vol fer-s'hi un lloc és Filmin, que val 7,99 euros al mes o 7 euros mensuals amb la subscripció anual.
Des de fa pocs mesos a Espanya ha arribat SkyShowtime, la plataforma de reproducció en línia de Comcast i Paramount Global, que ofereix els seus continguts per una subscripció de 5,99 euros al mes i una setmana gratuïta de prova.
Altres plataformes
Menys conegudes són Rakuten TV, que té un pla gratuït amb anuncis i una tarifa de 6,99 euros al mes; Lionsgate+, que va deixar d'operar a Espanya a finals del mes passat, i FlixOlé, que compta amb un catàleg de cine majoritàriament espanyol, com també europeu i americà. Té més de 4.000 pel·lícules i sèries i la subscripció costa 3,99 euros al mes, que es rebaixa a 3,33 euros mensuals.
També hi ha el canal prèmium de subscripció AMC+, d'AMC Networks, que va aterrar a Espanya a mitjans de l'any passat. Els seus continguts es poden visualitzar a partir de 3,99 euros al mes o a través de plataformes com Orange TV, Vodafone TV, Prime Video, Apple TV i Jazztel TV.
Movistar ofereix un producte en línia sota el nom de Movistar Plus+ Lite que dona accés a canals de televisió i també a sèries, esports i altres programes per 8 euros al mes.