La moto perd de llarg la batalla amb el transport públic per la inflació i les noves tarifes
Calen uns 19 anys de viatjar amb metro o bus per amortitzar una moto
BarcelonaLa inflació, que ha impactat directament en el cost dels combustibles, i les mesures per abaratir el cost del transport públic han fet que, a l’àrea metropolitana de Barcelona, la moto perdi la batalla amb el transport col·lectiu pel que fa al preu.
El dilema entre escollir el metro, el tren o el bus, o comprar-se una moto per fer els desplaçaments a la feina és habitual i té diverses variables que cal analitzar. La primera és el cost, que es pot comptabilitzar, i la segona és el temps, més difícil de calcular, ja que cada desplaçament és diferent i depèn, a més, de l’hora del dia i de l’estat del trànsit.
Segons dades de l’enquesta de mobilitat de l’Autoritat del Transport Metropolità, la majoria de desplaçaments en dies feiners es produeixen dins de la ciutat de Barcelona o entre Barcelona i municipis veïns que formen part de la primera zona del sistema tarifari. La primera corona del sistema tarifari té una llargada màxima de 35 quilòmetres des de Montgat fins a Castelldefels, i el municipi de Barcelona uns 17 en el seu punt màxim entre el riu Besòs i la Zona Franca. Amb distàncies així, els trajectes curts sempre es poden fer a peu o amb vehicles no contaminants, com ara bicicletes o patinets, però no tothom té les condicions físiques per fer-ho o no totes les zones tenen prou carrils bici habilitats.
Ara mateix, una persona que faci dos viatges diaris –entre dilluns i divendres–de cinc quilòmetres sense sortir de la zona 1 del sistema tarifari, amb el preu actual de la benzina trigarà gairebé dinous anys i mig a amortitzar una moto amb un preu arrodonit de 2.300 euros –per exemple, de models com una Sumco Luna o una Daelim Besbi–. La xifra es rebaixa fins a prop de sis anys en cas que es facin quatre trajectes per dia. No es tenen en compte altres trajectes, per exemple en cap de setmana.
Amb una moto de tipus urbà, però més cara i gran –com ara una Honda Forza o una Yamaha X Max–, els temps d’amortització encara són més grans, perquè en models així el preu pot superar amb escreix els 5.000 euros. Per exemple, amb dos viatges al dia, es trigaria 45 anys, i amb quatre, 162 anys: és a dir, pel que fa al cost, sempre es perdran diners en comparació amb el transport públic.
Aquestes dades constrasten amb les que va publicar aquest diari el gener del 2019. Aleshores, amb dos viatges diaris, una moto petita s’amortitzava en vuit anys, menys de la meitat que els dinou actuals.
La gasolina es dispara
Els forts increments dels preus de l’energia han encarit de manera bastant sensible el cost de la gasolina i, per tant, de desplaçar-se amb moto i cotxe. Fa quatre anys un litre de benzina sense plom valia aproximadament 1,29 euros per litre, mentre que la mitjana d’aquesta setmana a Espanya ha sigut d’1,56 euros per litre, un preu que inclou el descompte de 20 cèntims per litre aprovat pel govern espanyol.
D’altra banda, la forta inflació ha obligat les administracions a aplicar mesures per disminuir el cost del transport públic. En el cas de Barcelona, l’Autoritat Metropolitana va retallar a la meitat el cost de la T-Usual (viatges il·limitats durant 30 dies) i un 30% el de la T-Casual, la targeta de 10 viatges.
Aquestes dues mesures, juntament amb l’encariment d’aproximadament un 10% del preu de les motos en quatre anys, explica que actualment agafar el transport públic sigui notablement més econòmic que comprar una moto.
La T-Usual, la millor opció
De fet, en un any (calculant-ne 48 setmanes), dos viatges diaris tenen un cost, amb el preu actual de la gasolina, de 263 euros amb una moto petita, que pugen fins als 356 euros amb una moto de mida mitjana i 464 per a una de mida gran. En canvi, una T-Usual costa 220 euros anuals, tot i que fer aquests viatges amb la T-Casual és més car: 381 euros. Així, una moto petita és lleugerament més barata de fer circular que moure’s amb una T-Casual, però tant la T-Usual com el cost de comprar la moto fan que el transport públic sigui la millor opció per estalviar.
Si s’incrementen a quatre el nombre de trajectes diaris, la T-Usual torna a ser la millor opció encara amb més diferència, mentre que es dispara el cost de la T-Casual fins a 763 euros per any, més que els 730 euros que es gastaria en benzina conduint una moto gran.