Equipatge de mà a les aerolínies: què et cobra cadascuna i per què no ho haurien de fer
Tot i les reclamacions del Parlament Europeu i les associacions de consumidors, les 'low cost' segueixen posant preu a aquest servei
BarcelonaEl mes passat va ser el Parlament Europeu qui va tornar a demanar que l'equipatge de mà als avions fos gratuït. La cambra va votar un informe que instava la Comissió a obligar les aerolínies a aturar el cobrament de costos extra per portar maletes o bosses de mà dins la cabina que no compleixin els seus requisits. De fet, urgia al fet que se segueixi una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) del 2014 que donava la raó a una passatgera gallega i dictaminava que l'equipatge de mà és un "element indispensable" per al transport dels viatgers i, per tant, no pot estar subjecte als suplements en el preu. La realitat ara per ara, però, és que el sector no considera vinculant aquest informe i que, a la pràctica, la majoria de companyies de baix cost continuen cobrant als seus clients per pujar a l'avió amb equipatges massa voluminosos. Us fem un resum de les condicions de les principals aerolínies:
Vueling
La companyia líder a l'aeroport del Prat només inclou de franc una peça d'equipatge de mà de mida reduïda (el màxim és de 40 x 20 x 30 centímetres, és a dir, una motxilla o una bossa de mà), així com les compres que s'hagin fet dins l'aeroport. Tot plegat ha de cabre sota el seient davanter. Per dur una maleta de cabina i col·locar-la en el compartiment superior de l'avió, aquesta haurà d'estar inclosa dins la tarifa que paga el passatger. El preu pot variar, doncs, en una forquilla entre els 24 i els 54 euros extra per cada trajecte. En aquest cas, l'equipatge podrà pesar un màxim de 10 quilograms i no excedir les mides de 55 x 40 x 20 centímetres. Hi ha una excepció a aquesta norma: els clients que viatgen amb un nadó menor de dos anys o que hagin sol·licitat el servei d'assistència a l'aeroport sí que tindran la maleta de mà inclosa.
Ryanair
La companyia irlandesa és la reina del cobrament i qui va causar l'efecte dòmino perquè molts dels seus competidors l'adoptessin. Si voles amb Ryanair, podràs portar una peça petita d'equipatge de mà de 40 x 20 x 25 centímetres (lleugerament més petita que a Vueling) que ha de cabre sota el seient del davant. No hi ha l'opció de dur una bossa addicional gratuïta per a un bebè que viatgi sobre la falda dels seus pares. El cost per equipatge pot anar entre els 6 i els 36 euros per trajecte, segons la destinació i les dates varia el preu, i permet sumar una maleta o motxilla de fins a 10 quilograms de 50 x 40 x 20 cm).
Easyjet
En el cas de la low cost britànica també es pot portar una peça d'equipatge de mà petita per persona a bord gratis. Les mides són una mica més generoses que les anteriors, però com a màxim de 45 x 36 x 20 centímetres (amb les nanses i les rodes incloses), 15 quilograms i prou reduïda per portar-la sota el seient del davant. Per pujar a l'avió una maleta una mica més gran (56 x 45 x 25 centímetres) cal pagar un suplement que costa a partir de 7,99 euros.
Wizz Air
Si viatges amb l'aerolínia de baix cost hongaresa podràs entrar a bord amb una bossa de 10 quilograms com a màxim, sense pagar cap extra, però aquesta no pot superar els 40 × 30 × 20 centímetres i ha de cabre sota el seient del davant. Pot ser la bossa d’un ordinador portàtil, una bossa de mà o una motxilla petita. Si vols pujar a l'avió amb una maleta més gran, pot pesar un màxim de 10 quilograms i les mides han de ser com a molt de 55 × 40 × 23 centímetres. Aquesta tarifa pot anar des dels 5 als 71,50 euros per trajecte, segons la temporada en què es vola i d'altres factors determinats per la companyia.
Norwegian
Amb l'aerolínia escandinava tots els passatgers poden portar una peça d'equipatge de mà petita sota el seient del davant, que pesi com a molt 10 quilograms i tingui unes dimensions de com a molt 30 x 20 x 38 centímetres, la mida més petita de totes les companyies recollides. Si el bitllet es compra amb la tarifa LowFare+ o Flex, també s'hi pot afegir una maleta o motxilla per al compartiment superior que, en aquest cas, pot arribar fins als 55 x 40 x 23 centímetres. La companyia és de les últimes a sumar-se a aquesta mesura de cobrament, que va començar a implementar el 2020, just abans de l'impacte del coronavirus a la indústria.
Eurowings
La companyia low cost de l'alemanya Lufthansa també inclou gratuïtament un equipatge de mà petit (màxim 40 x 30 x 25 centímetres), però amb la seva tarifa bàsica cal pagar com a mínim 19 euros més per afegir-hi una maleta de fins a vuit quilograms i amb unes dimensions una mica més grans (màxim 55 x 40 x 23 centímetres).