L'entrada d'Iryo amplia l'oferta d'alta velocitat de baix cost
Ja hi ha tres operadors 'low cost' a la ruta entre Barcelona i Madrid
BarcelonaEls usuaris dels trens d’alta velocitat entre Barcelona i Madrid estan d’enhorabona per l’entrada d’un nou operador de baix cost, Iryo. La nova companyia s’afegeix així a Ouigo i Avlo, els altres dos serveis low cost que uneixen la capital catalana i l’espanyola, a més dels AVE, de preu més elevat.
Iryo és la marca comercial d’Ilsa, una empresa formada per Trenitalia –l’operador ferroviari del govern italià–, l’aerolínia valenciana Air Nostrum i la constructora d’infraestructures Globalvia, amb seu a Madrid. Igualment, Avlo és la marca de baix cost de Renfe, mentre que Ouigo és una filial de SNCF, l’empresa estatal francesa. Per tant, les tres empreses que ofereixen bitllets d’alta velocitat low cost a Espanya estan controlades per operadors públics de tres països diferents.
Tot i considerar-se un servei de baix cost, Iryo no juga tant amb les ofertes amb el preu al mínim com ho fan els altres dos competidors. Per exemple, el preu mínim d’Avlo és el més baix –7 euros per un viatge d’anada entre Barcelona i Madrid–, mentre que Ouigo puja fins als 9 euros. En canvi, l’aposta d’Irya és oferir preus inicials més elevats, a partir de 18 euros per trajecte. En els tres casos, aquests són els viatges més barats que es poden trobar, però depenent de l’antelació amb què es compri, el dia i l’hora els preus acostumen a ser superiors.
En aquest sentit, no és estrany que en un mateix dia hi hagi serveis d’AVE convencional entre Barcelona i Madrid més barats que algunes de les alternatives de low cost. Per exemple, un bitllet a les 8 del vespre un feiner de desembre amb AVE pot costar uns 17 euros si es compra ara, mentre que alguns bitllets d’Avlo el mateix dia, però en hores diferents, poden arribar als 20 euros.
L’estratègia d’Iryo és oferir una opció més premium que no pas les altres dues alternatives. Els trens vermells –el mateix color que els Frecciarossa, l’alta velocitat italiana– tindran una distribució més similar a la d’un tren d’AVE, amb més espai, millors acabats i més serveis que no pas a les dues marques de baix cost.
A més, igual que l’AVE tradicional, Iryo té tres tarifes diferents, mentre que Ouigo i Avlo només tenen bitllets de classe turista. Amb aquesta tarifació, l’empresa italiana busca entrar al nínxol de viatgers de negocis, més que no pas als que busquen només preus.
Només a Barcelona
De moment, a Catalunya Iryo només operarà des de l’estació de Sants, a Barcelona, que unirà amb Saragossa i Madrid. No és així amb el cas d’Ouigo, que també té algun tren que s’atura a l’estació del Camp de Tarragona, a més de Sants. En canvi, els combois d’Avlo poden fer parada a les cinc estacions catalanes amb connexió d’alta velocitat: Figueres, Girona, Barcelona, Camp de Tarragona i Lleida, tot i que molts trens són directes entre Sants i Atocha o fan només una parada a Saragossa.
Iryo sí que ha apostat d’entrada, però, per altres corredors, una decisió que contrasta amb la d’Ouigo, que va fer el salt a Espanya a la ruta Barcelona-Madrid i a l’octubre va ampliar a la Madrid-València. En canvi, la nova companyia ja funcionarà d’entrada tant en aquestes dues rutes com en les rutes entre Madrid i Sevilla; Madrid i Màlaga, i Madrid i Alacant.
L’entrada al mercat d’Iryo ha sigut rebuda per Renfe amb una campanya publicitària en la qual dona la benvinguda a l’empresa italiana: “Benvenuti i bona sort, que segueixi el joc de trens”, diu l’anunci de l’operador espanyol, que continua amb la idea de la campanya feta el maig del 2021 arran de la posada en funcionament d’Ouigo. En aquella ocasió, l’empresa espanyola va donar la benvinguda a la francesa declarant “que comenci el joc de trens” emulant la sèrie televisiva Joc de trons.