Ferrovial: un proveïdor petit (però no exempt de polèmica) de la Generalitat
Des del 2020 s'ha adjudicat 170 contractes per 25 milions d'euros
BarcelonaL'anunci de la intenció de Ferrovial de portar la seva seu social de Madrid als Països Baixos ha posat l'empresa sota la lupa, i el govern espanyol no s'ha estat de recordar a la constructora que gran part del seu creixement el deu al seu negoci amb les administracions públiques espanyoles, és a dir, amb diners de tots els espanyols. Tot i ser una de les grans empreses que més contractes del govern espanyol s'han adjudicat els últims anys, en el cas de Catalunya és un soci menor per a la Generalitat, malgrat que algun contracte no ha estat exempt de polèmica.
En el cas espanyol, segons va publicar el diari El País, des de l'arribada al govern de Pedro Sánchez la companyia que presideix Rafael del Pino s'ha adjudicat més de 1.000 milions d'euros en contractes, i des del 1991 suma prop de 9.000 milions. En canvi, a Catalunya, segons ha comprovat l'ARA a la plataforma de contractació pública del Govern, en els últims tres anys s'ha adjudicat 170 contractes, que en total sumen poc més de 25 milions d'euros, xifra relativament petita per a una administració que té una despesa global superior als 41.000 milions d'euros.
Aquests contractes, en molts casos, tenen quantitats baixes, com els 52 euros per col·locar un vinil o els 70 euros per canviar un vidre trencat, malgrat que alguns pocs superen el milió d'euros. Molts d'aquests contractes es van adjudicar a Ferrovial Servicios, una filial del grup que va ser venuda a finals del gener del 2022 a Portobello Capital.
A Catalunya, però, amb la pandèmia del covid-19, un d'aquests contractes va esquitxar l'administració catalana i Ferrovial. Va ser el contracte dels rastrejadors del covid. A finals del maig del 2020 la conselleria de Salut i Ferroser Servicios Auxiliares van signar un contracte per al seguiment dels contactes de les persones contagiades amb el coronavirus. La intenció era aïllar els contactes estrets dels contagiats per evitar l'expansió de la malaltia. I la Sindicatura de Comptes, en un informe publicat l'estiu passat sobre aquest contracte, va detectar un "sobrecost no justificat" d'1,55 milions d'euros.
Un dels peatges que queden
Al marge de la contractació amb la Generalitat, Ferrovial manté un important negoci a Catalunya. És l'accionista majoritari de la concessionària Autema (Autopista Terrassa-Manresa), que explota l'autopista C-16, una de les poques de peatge que queden a Catalunya. Ferrovial té un 76,3% de la concessionària, que explotarà l'autopista fins al 2036. La concessió no ha estat lliure de polèmica, ja que Ferrovial va dur als tribunals els descomptes per als usuaris decretats per la Generalitat els anys 2015 i 2016.
Malgrat l'oposició de Ferrovial, primer el TSJC i després el Suprem van avalar l'actuació del Govern, i el Constitucional va rebutjar el recurs de la constructora. La sentència va tenir un impacte en els comptes del 2020 d'Autema, ja que la concessió va passar de ser un actiu financer a un actiu intangible. D'uns ingressos de 113 milions el 2019 va passar a només 51 milions el 2020 (també afectat per la pandèmia) i es va recuperar relativament el 2021, fins als 60 milions.
Segons els comptes dipositats al registre mercantil, Autema va passar d'uns guanys de 73 milions el 2019 i 106 milions el 2020 a unes pèrdues de 58 milions el 2021.