Reig Jofre aspira als 300 milions en ingressos el 2023
La farmacèutica treballa per créixer orgànicament a l'Europa de l'Est i als països nòrdics
BarcelonaEls bons resultats de Reig Jofre obtinguts l'any 2022, el millor exercici de la història de la farmacèutica, permeten a aquesta empresa catalana amb seu a Sant Joan Despí ambicionar un altre gran any. Després d'augmentar els ingressos un 15% l'any passat, fins als 271 milions d'euros, ara aspira a facturar més de 300 milions d'euros.
"Ha estat un any que ens dona certa credibilitat, els resultats van arribant i el pla inicial es va consolidant", ha dit el conseller delegat, Ignasi Biosca, en una trobada amb mitjans després de la junta d'accionistes de la companyia. La reunió de socis ha servit, entre d'altres, per aprovar un dividend flexible. Reig Jofre, amb filials a vuit països i presència a més de 70 països a través de 155 socis comercials, estructura la seva activitat amb tres unitats de negoci: una especialitzada en antibiòtics i injectables; una altra en dermatologia, osteoarticular i salut de la dona; i una tercera en complements alimentaris de l'àrea de prevenció i benestar. Les vendes a l'estranger representen el 56% del total, mentre que la primera unitat de negoci, Pharma Tech, suposa prop de la meitat dels ingressos (46%). El 2022 també ha estat l'any en què ha expirat l'acord per a la fabricació de la vacuna contra el covid-19 de Johnson&Johnson.
La farmacèutica, cotitzada des del 2015, es troba ara en una etapa de "rendibilitzar les inversions" després d'invertir uns 150 milions d'euros des d'aleshores fins a l'arribada de la pandèmia. Això significa reduir l'esforç inversor, que ja es va veure l'any passat amb una disminució del 20% d'aquesta partida, i amb una política de reducció del deute: el 2022 es va passar dels 69 als 62,3 milions d'euros. "Tenim un deute estructurat, i ara generar més deute sortiria més car", ha defensat Biosca, tot i que no descarta tornar a endeutar-se si es presenten bones operacions de creixement inorgàniques. Ara bé, ha deixat clar que no volen créixer per créixer, si implica no fer-ho de manera sòlida.
Expansió internacional
De fet, la política de creixement de Reig Jofre, que té més de 1.200 treballadors i quatre centres de desenvolupament i producció a Europa –dos a Toledo, un a Barcelona i un altre a Suècia–, passa per l'Europa de l'Est, i també pels països nòrdics. "Volem extrapolar el model de Polònia a altres països, com Txèquia i Eslovàquia", ha precisat el director global de la unitat de negoci Specialty Pharmacare, Joaquim Garcia-Agustí, sobre un mercat on van arribar el 2020 i que ara ja hi facturen set milions.
Aquest model consisteix a aterrar en un mercat estranger amb una de les tres unitats de negoci de la farmacèutica –a Polònia van aterrar amb aquesta última– i després anar-hi desplegant la resta de productes. Biosca també ha advertit que l'augment dels costos de producció de l'últim any dificulta la viabilitat dels medicaments més barats i de preu regulat, com els antibiòtics.