Les famílies de Freixenet fan les paus
L’alemanya Henkell entrarà en l’accionariat de l’empresa, però no en tindrà el control com pretenia
BarcelonaFreixenet ha viscut el seu particular culebró els últims mesos però, després de les tensions entre les famílies que comparteixen la propietat de l’empresa -viscudes amb discreció de portes endins-, el desenllaç feliç ja s’albira a l’horitzó. “Regna una molt bona harmonia familiar”, va sentenciar ahir el president de la companyia, Josep Lluís Bonet, durant la presentació de la tradicional campanya de publicitat nadalenca. La bona sintonia s’explica pel pacte a què han arribat les tres branques familiars per donar entrada al grup alemany Henkell a l’empresa i facilitar així la sortida d’una de les famílies, els Hevia, que vol desvincular-se del seu 29% de la companyia, segons va avançar ahir El Confidencial.
Bonet va reconèixer ahir que l’oferta de Henkell que Freixenet té sobre la taula és “molt seriosa”. No va donar-ne més detalls, però segons aquest mitjà el productor alemany entrarà a l’accionariat amb una participació d’entre el 20% i el 25%. Això suposa un canvi respecte de les pretensions inicials de Henkell, que aspirava a quedar-se amb la majoria de l’empresa catalana.
L’acord amb els compradors alemanys, que pot arribar a segellar-se oficialment a finals d’aquest any, permetrà que els Hevia facin realitat el seu desig de deixar Freixenet. Aquesta branca familiar, liderada per Enrique Hevia -que és l’actual director financer de Freixenet-, va ser la que va dur sota el braç l’oferta inicial de Henkell i la que es va posicionar a favor de vendre, mentre que els seus cosins, els Ferrer, s’hi oposaven frontalment.
Partida de pòquer a Freixenet per dirimir el futur de la companyia
Sembla que la solució de consens ha convençut els alemanys per quedar-se amb una participació minoritària però rellevant. A la part compradora també hi haurà els Ferrer, liderats per Pere Ferrer, que és el conseller delegat de Freixenet. Segons el pacte verbal, els Ferrer passaran de l’actual 42% a un 50% de la companyia si aquest pacte arriba a bon port.
Els Hevia faran caixa
La tercera pota familiar de Freixenet, els Bonet, es reparteixen avui un altre 29% entre quatre germans (un d’ells, l’actual president del grup) a parts iguals. Amb els canvis a l’horitzó, aquest equilibri també es trencarà perquè dos dels germans (Eudald i Pere Bonet) vendran una part dels seus títols i seguiran com a accionistes però amb menys pes. Si es tanca l’acord en els termes actuals, tant Josep Lluís Bonet com la seva germana Pilar es quedaran amb el 7,25% que tenen ara.
Freixenet està valorada en uns 500 milions d’euros, de manera que els Hevia cobraran al voltant de 145 milions amb la seva sortida. Enrique Hevia ha batallat per aconseguir aquesta entesa amb l’inversor alemany. Fonts pròximes a l’empresa asseguren que el responsable financer i el seu cosí i conseller delegat, Pere Ferrer, topaven per la gestió i els resultats discrets del grup.
Ni els Bonet ni els Ferrer volien que l’empresa familiar acabés en mans estrangeres i volien blindar la majoria, especialment els Ferrer. És per això que van treballar en alternatives i Freixenet va rebre altres ofertes d’inversors estrangers, àvids de participar en una eventual venda de les caves catalanes. Finalment, aquestes opcions semblen avui descartades.
Pujada de preus
Josep Lluís Bonet va augurar ahir que les seves vendes -molt concentrades en aquesta fase de l’any per les festes de Nadal- acabaran creixent al voltant d’un 5% aquest any. La recta final del 2016 també vindrà marcada per una pujada de preus a causa d’una collita més escassa per la falta de pluges. Serà una pujada “assequible” i “gens dramàtica”, va afegir.
La marca, de fet, ha sigut assenyalada per la competència cavista en alguna ocasió per l’estratègia que va adoptar fa uns anys d’exportar grans quantitats de cava a còpia de vendre’l a distribuïdors de marca blanca. Avui, però, Freixenet vol prioritzar l’expansió internacional apostant per les seves marques i donant prestigi a la marca cava als mercats internacionals.
La campanya de Nadal d’aquest any s’albira tranquil·la també al mercat espanyol. El cava sap prou bé el que és rebre les conseqüències d’un boicot com el va patir en el passat amb els productes catalans. Allò, però, és història, segons la companyia: “Confiem que aquest Nadal no l’enterboleixi res i que la marca Freixenet continuï ben amunt”, va dir ahir el director de comunicació, Pere Bonet.
La campanya publicitària de Freixenet d’aquest any repetirà protagonistes: l’equip de gimnàstica rítmica espanyol. La plata que s’han penjat als Jocs de Rio d’aquest any i l’èxit de la campanya passada han convençut l’empresa de Sant Sadurní d’Anoia de tornar a apostar per les gimnastes.
Nestlé jubila l’executiu català Luis Cantarell
La multinacional suïssa Nestlé ha anunciat aquest dilluns que jubilarà l’executiu català Luis Cantarell després de 40 anys de carrera a l’empresa. Cantarell ha sigut des del 2005 un dels més alts directius dins la cúpula del grup i avui és el responsable del mercat europeu, del Pròxim Orient i de l’Àfrica.
Cantarell abandonarà l’empresa a finals d’aquest any i serà rellevat per Marco Settembri a partir de l’1 de gener del 2017, segons ha informat la multinacional. Nestlé ha agraït la dedicació del directiu al llarg d’aquests anys i les seves contribucions, entre les quals hi ha la creació del negoci de Nestlé Nutrició i el llançament del programa de salut i ciència.
Settembri és ara el responsable de la branca d’aigües de Nestlé al món i també té una llarga trajectòria dins de la multinacional. Abans d’arribar al càrrec actual va ser conseller delegat de Nestlé Purina (la branca d’alimentació d’animals de companyia) i responsable al mercat italià.