BarcelonaLa Generalitat va aportar 211 milions d’euros a Spanair entre el 2009 i el 2012, quan l’aerolínia va fer fallida, a través d’aportacions de capital i de préstecs directes o indirectes -per altres accionistes de la companyia-, segons un informe publicat ahir per la Sindicatura de Comptes.
L’organisme fiscalitzador ha analitzat els comptes de Spanair i dels seus accionistes des que va ser adquirida majoritàriament per inversors catalans el 2009 fins que va deixar d’operar el 2012, amb l’objectiu d’aclarir quines van ser les aportacions de capital públic que va rebre l’aerolínia. En el seu informe, la Sindicatura de Comptes ha acceptat les al·legacions de Fira de Barcelona, que va argumentar que les inversions que va realitzar a l’aerolínia (25,5 milions) procedien de fons propis, de manera que no es podien considerar inversions públiques. Tot i així, l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat formen part de l’accionaritat de l’entitat.
L’informe detalla la xarxa de societats públiques i privades que van participar en el finançament de Spanair durant aquells anys i les inversions que es van fer a través d’aportacions de capital, préstecs, despeses de funcionament i avals. El document recull que el 2009 la Generalitat va dedicar 44,75 milions d’euros a préstecs per finançar la quantitat necessària perquè Spanair passés a tenir una majoria de capital català, ja que l’aerolínia sueca SAS es volia desprendre de la companyia espanyola. El 2010 el govern català va seguir concedint préstecs a inversors públics i privats per dedicar-los a Spanair, i a més va realitzar aportacions de capital a l’aerolínia a través d’empreses públiques. L’any següent va optar pels préstecs participatius concedits directament a Spanair per un import de 80,5 milions, i el 2012 va prestar 10 milions a l’aerolínia a través de l’empresa pública Avançsa.