Els fabricants de cotxes perden quasi 11.000 milions el segon trimestre
El mercat europeu és el que més es va desplomar, amb una caiguda del 53% en les vendes
BarcelonaLes conseqüències de la pandèmia en el sector de l'automoció són grans. El segon trimestre d'aquest any, coincidint amb el confinament en bona part dels països més desenvolupats, els principals fabricants del sector van registrar unes pèrdues operatives de 10.794 milions d'euros, segons revela un estudi de la consultora EY. El mateix trimestre de l'any anterior aquests fabricants havien generat un benefici operatiu de 21.759 milions d'euros.
L'estudi analitza la situació dels principals fabricants mundials i el seu comportament en els diferents mercats. A Europa és on més van baixar les vendes.
És el primer trimestre en més d'una dècada que els 17 principals fabricants del món analitzats registren pèrdues de manera agregada. Els més perjudicats, els alemanys. El grups d'aquest país van registrar unes pèrdues operatives de 4.742 milions d'euros el segons trimestre, mentre que els fabricants francesos van perdre 361 milions. Els constructors japonesos van registrar unes pèrdues operatives de 2.898 milions d'euros, i els números vermells dels fabricants dels Estats Units van ser de 3.334 milions d'euros.
L'impacte va ser sobretot per la caiguda del mercat europeu, ja que els principals fabricants del Vell Continent, mentre perdien diners en el seu mercat domèstic, veien com augmentaven les vendes a la Xina. De fet, el xinès és l'únic mercat que va augmentar, un 1%, mentre que el d'Europa Occidental va caure un 53%, i el dels Estats Units, un 34%. Les vendes globals van baixar un 39% i la facturació dels principals fabricants del món es va desplomar un 41%.
Malgrat aquestes dades tan dolentes, el responsable d'automoció i transport d'EY, Xavi Ferré, ha dit a Europa Press que "el sector espanyol té grans avantatges en els mercats internacionals, com són la seva competitivitat, una bona logística, a més d'una indústria de components molt forta i de qualitat amb grans nivells d'eficiència".
Els sis que guanyen
Tot i la debacle en el sector, el segon trimestre hi va haver sis fabricants amb guanys operatius. Hyundai és el que va generar més benefici operatiu: 434 milions d'euros. Va evitar les pèrdues, però els seus beneficis són un 52% inferiors al mateix trimestre de l'any passar. Tesla també va tenir beneficis operatius, de 291 milions d'euros, quan el mateix trimestre de l'any passat va generar unes pèrdues de 148 milions.
El grup francès PSA (Peugeot i Citroën) va guanyar 241 milions (un 81% menys que el mateix trimestre del 2019), mentre que Toyota va guanyar 115 milions (98% menys), Kia va guanyar 107 milions (un 73% menys) i Suzuki, amb 11 milions de guanys, va generar un benefici un 98% inferior al mateix període de l'any passat.
El líder en pèrdues va ser el grup Volkswagen, amb 2.394 milions d'euros de números vermells, enfront d'uns guanys de 5.130 milions el segon trimestre de l'any passat. Ford va perdre 1.835 milions, quan un any enrere va guanyar 195 milions, i Daimler va registrar unes pèrdues de 1.682 milions.
Per fer front a les conseqüències de la pandèmia, els fabricants es van dedicar a crear un matalàs de liquiditat, que ja arriba als 250.000 milions d'euros, una xifra que és un 26% superior al primer trimestre de l'any.