Economia04/07/2019

L'èxit del Cannabix va deixar Uriach sense existències

La farmacèutica factura 196 milions el 2018, un 13% més que l'exercici previ

Paula Clemente
i Paula Clemente

BarcelonaVan ser la primera gran farmacèutica catalana que s'hi va atrevir i ara en recullen els fruits. Uriach va llançar, a principis d'any, una crema analgèsica que té com a ingredient principal el cannabidiol (CBD), un fitocannabinoide que s'extreu de la planta del cànnabis. I ara parlen "d'èxit increïble". "Més del que esperàvem", ha admès Oriol Segarra, conseller delegat de la companyia, aquest dijous. "És dels productes que ha tingut més bona rebuda a farmàcia i està començant a tenir una rotació [rebuda de client final] espectacular". L'empresa va afegir que van arribar a esgotar existències una determinada setmana. Tot i que consideren que encara és aviat per avaluar les vendes en termes específics, hi tenen posades moltes esperances. Tantes, que Segarra assegura que trauran altres productes en aquesta línia.

Inscriu-te a la newsletter Rato i la nostra condemnaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La farmacèutica ha compartit el balanç en un acte organitzat per comunicar els resultats econòmics de l'any passat. El 2018 començava el pla estratègic que acabarà el 2022, i sembla que ho fa amb bones notícies. L'exercici que ara tanca ha deixat a la companyia 196 milions d'euros, cosa que suposa un creixement del 13% respecte al 2017. "Això vol dir que per sisè any consecutiu creixem a doble dígit, que és l'objectiu que ens vam posar fa ja uns quants anys", ha resumit Oriol Segarra.

Cargando
No hay anuncios

La xifra compartida se sustenta en les dues grans àrees de negoci de l'empresa, Consumer Healthcare –la divisió de cura personal de la salut–, que els ha suposat 114 milions d'euros (un 19% més que l'any previ) i l'àmbit al qual s'ha referit com 'business to business' –la part prescriptiva basada en acords amb altres companyies–, que els ha reportat 82 milions d'euros (un 5% més que el 2017). Segarra ha parlat d'aquesta última com una divisió sana i sòlida que creix, encara que no de manera tan important com la primera.

Per a Uriach, segons ha dit el directiu, Consumer Healthcare és el motor de creixement de la companyia. Estan, ha dit, tres vegades millor que fa cinc anys. Llavors era un negoci essencialment d'àmbit espanyol i, tot i que aquest mercat segueix sent el principal en termes de facturació (63 milions d'euros el 2018), tenen presència directa a Itàlia –país que destaca més i que els ha donat 42 milions d'euros– i a Portugal, que amb 6 milions d'euros creix en facturació un 25% respecte a l'any anterior.

Cargando
No hay anuncios

"La nostra idea no és créixer desordenadament anant a molts països diferents, sinó consolidar-nos com una de les primeres companyies del mercat als països on anem", ha dit. Tot i això, no deixen de buscar. El país que els interessa més és França, però encara estudien la via per aterrar-hi. Comencen a investigar Alemanya, i a Polònia estan negociant per tancar un acord amb una empresa local i créixer, per aquesta via, com ho han fet a Grècia o Romania.

Cargando
No hay anuncios

L'única xifra que va resultar millor en l'exercici 2017 respecte a l'últim va ser l'ebitda (benefici abans d'interessos, impostos, depreciacions i amortitzacions). En l'exercici del 2018 ha sigut de 41 milions d'euros, menys que la de l'any previ, però Segarra ha assegurat que és el que esperaven. Sabien que el 2017 era un exercici extraordinari basat en el llançament de la Rupatadina (antihistamínic) al Japó i en tota una sèrie d'inversions per fomentar sinergies entre països. "Tot això fa que l'ebitda sigui una mica menys alt del que podria ser", ha explicat. "Però estem igualment molt satisfets", ha conclòs.