El lobi Exceltur rebaixa ara en un 73% l'impacte del Procés en el turisme
Les pèrdues van ser de 319 milions, en lloc dels almenys 1.200 milions que assegurava fins ara
BarcelonaUna altra previsió incomplerta. El lobi turístic espanyol Exceltur ha admès avui que la crisi política catalana ha provocat unes pèrdues de 319 milions d'euros al sector turístic espanyol, un 73% menys del que havien anunciat ells mateixos. Fins ara, Exceltur havia mantingut que l'impacte seria d'almenys 1.197 milions, xifra que fins i tot havien dit que podria pujar fins a fregar els 1.800 milions d'euros. Finalment no ha estat així.
El lobi turístic, que agrupa una trentena d'empreses del sector, va assegurar que això podria tenir un efecte molt negatiu en els primers mesos de l'any sobre ocupació i sobre altres sectors afectats per l'arrossegament de la principal activitat econòmica de Catalunya, primera destinació dels turistes estrangers que arriba a Espanya.
Segons el vicepresident executiu d'Exceltur, José Luis Zoreda, els efectes més intensos sobre els ingressos turístics derivats de l'1-O s'han produït en els dies en els quals s'ha produït una inestabilitat social més gran als carrers. Això explica que Barcelona hagi estat la destinació on s'ha concentrat l'impacte de la inestabilitat sobre la demanda turística (cau un -9,6% a l'octubre i novembre, segons l'INE), coincidint al seu torn amb la temporada baixa de la resta de destinacions de la costa on amb prou feines han acusat aquesta inestabilitat.
Zoreda va explicar que les caigudes més grans d'ingressos es van produir en el mes d'octubre, en concret un -11,2%, també lluny de 20% que havia anunciat la mateixa Exceltur a l'octubre. Al desembre el descens va ser del -5,2% per la incertesa del procés electoral, mentre que al novembre la caiguda es va relaxar fins al -8,1%, després de l'aplicació de l'article 155 i l'anunci d'eleccions.
Segons Exceltur, l'impacte desfavorable s'ha concentrat en el turisme estranger i especialment als mercats europeus de proximitat; França (-19,7% de caiguda en l'agregat octubre-novembre del 2017 respecte al mateix període del 2016), Alemanya (-14%) i Regne Unit (-8%).
El comportament del turisme de llarga distància ha estat dispar. Així, mentre el nombre de turistes estrangers dels principals mercats americans ha continuat creixent de manera notable, amb els EUA (+18,2%) i l'Argentina (+74,0%) al capdavant, els principals mercats asiàtics s'han ressentit (Japó -40,%).