Els EUA proposen imposar aranzels a la UE per les ajudes a Airbus
Washington espera que l'OMC arbitri sobre la quantia dels diners públics destinats a la companyia
WashingtonEl govern de Donald Trump ha proposat la imposició d'aranzels a una llista de productes de la Unió Europea (UE), en la qual destaquen les aeronaus Airbus i components d'aviació civil, per les ajudes públiques a la companyia aeronàutica europea.
L'anunci el va fer l'Oficina de Representació Comercial dels Estats Units (USTR), que va sostenir que els subsidis de la UE a la indústria europea d'aviació costen cada any més d'11.000 milions de dòlars als EUA, una xifra amb la qual Brussel·les no està d'acord.
Abans de prendre una decisió definitiva sobre els aranzels, els Estats Units esperaran que l'Organització Mundial del Comerç (OMC) arbitri sobre aquesta xifra en disputa, cosa que segons la USTR s'espera per a l'agost. "Aquest cas porta en litigi 14 anys i ha arribat el moment de l'acció. El Govern s'està preparant per respondre immediatament quan l'OMC emeti la seva conclusió sobre el valor de les contramesures dels EUA", va dir en un comunicat el cap de la USTR, Robert Lighthizer.
Els aranzels podrien afectar no només Airbus i la indústria de l'aviació, sinó també productes alimentaris com el formatge, l'oli d'oliva o el vi.
Washington va denunciar el 2004 davant l'OMC les ajudes a Airbus "després de molts anys d'intentar convèncer sense èxit la UE i quatre dels seus membres (Espanya, França, el Regne Unit i Alemanya)" de posar fi als subsidis. La Unió Europea, per la seva banda, també ha denunciat les ajudes dels EUA a Boeing. L'OMC, de fet, va decidir el 28 de març que els Estats Units han mantingut subsidis a Boeing contraris a la normativa internacional que han perjudicat Airbus i han distorsionat el mercat.
El 2018, aquest organisme també va decidir que la UE havia mantingut ajudes a Airbus. Va ser llavors quan els Estats Units van demanar als àrbitres de l'OMC que determinin la suma de les sancions que Washington pot imposar a importacions de la UE per haver mantingut en part els subsidis al fabricant aeronàutic europeu.