Espanya confirma a la UE que vol generalitzar els peatges a les autopistes

L'anunci arriba el mateix any en què vencen els peatges de l'AP-7 i l'AP-2, a més de la C-33 i la C-32

Peatge de La Llagosta a la C-33
2 min

El govern espanyol ho ha anat dient amb la boca petita, però ara ja s’hi ha compromès de manera oficial amb la Unió Europea: vol implantar un sistema de peatges a les autopistes quan queda menys de mig any perquè s’aixequin les barreres que queden a l’AP-7, l’autopista més important i més rendible d’Espanya, i a l’AP-2, que uneix Barcelona amb Saragossa.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Així ho explica l’executiu en el pla de recuperació que ha enviat a Brussel·les, en el qual assegura que cal "desenvolupar un sistema de pagament per ús de la xarxa de vies d’alta capacitat". L’objectiu d’implantar aquests peatges seria "cobrir els costos de manteniment" i, a més, "integrar les externalitats negatives del transport per carretera com passa en la resta d'infraestructures". Dit d'una altra manera, per compensar els efectes nocius del trànsit, com per exemple la contaminació.

Aquesta menció apareix sepultada en una de les més de 200 pàgines del pla, un dels principals eixos del qual és la mobilitat sostenible. Al text també s’hi explica que "es revisarà el finançament de les vies d’alta capacitat" i "s’establirà un sistema d’ingressos que garanteixi els fons necessaris per a la conservació de la xarxa viària estatal", segons va avançar El Economista.

Fa temps que el ministeri de Transport que lidera José Luis Ábalos va llançant globus sonda sobre la possibilitat d’implantar un sistema de pagament per ús de les principals carreteres, però fins ara no ha posat fil a l’agulla i, amb tota probabilitat, el pla que pugui estar preparant Ábalos arribarà un cop s’hagin retirat els peatges de l’AP-7 i l’AP-2, que vencen el 31 d’agost. De fet, el ministeri ja ha tret a concurs el manteniment d'aquestes autopistes per quan se'n treguin els peatges. A més d’aquestes autopistes del govern espanyol, en la mateixa data també s’acaben els peatges de la C-33 i la C-32, autopistes que gestiona la Generalitat de Catalunya.

Ábalos també ha dit en el passat que, en cas de fer pagar per viatjar per carretera, això es faria de forma més homogènia per Espanya del que ho ha estat fins ara, on alguns territoris (com Catalunya) han tingut moltes carreteres de pagament mentre que els ciutadans d'altres zones no han hagut de pagar mai.

La Generalitat ja va plantejar fa temps la idea d’implantar una vinyeta per a tot Catalunya, segons la qual els usuaris paguessin una quantitat anual fixa i poguessin circular per les carreteres catalanes il·limitadament. Però la idea d’Ábalos sembla que va més encaminada a gravar l’ús de les carreteres de manera que qui més circuli també pagui més.

stats